به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، برای نخستین بار و همزمان با برگزاری دوازدهمین رویداد اینوتکس در اردیبهشت ماه امسال قرار است رویداد بین‌المللی تامین مالی نوآوری و فناوری (فینوتکس ۲۰۲۳) با هدف معرفی ظرفیت‌های تامین مالی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای رشد حداکثری تولیدات دانش‌بنیان و جذب منابع مالی جدید به عرصه اقتصاد دانش بنیان برگزار شود.

رویدادی که به گفته علیرضا دلیری رییس کمیته علمی این رویداد، در واقع بستری برای جذب سرمایه مورد نیاز دانش بنیان ها و استارتاپ ها از بانک ها، بورس و شرکت های سرمایه گذاری محسوب می شود.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه، شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها همواره در حال پژوهش و تولید محصولات نوآورانه و فناورانه هستند، افزود: این تفاوت اصلی حوزه دانش بنیان با سایر بخش ها است چراکه محصولات نوآورانه از قابلیت رقابتی بالایی در بازار برخوردارند.

رییس کمیته علمی رویداد فینوتکس اظهار کرد: در این شرایط و به طور حتم به جز شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها بخش دیگری نمی تواند محصولات قابل رقابت با تولیدات خارجی را تولید کند، چراکه عمده فعالان حوزه دانش بنیان را نخبگان تشکیل می دهند و تفکر، خلاقیت و استفاده از دانش روز دنیا در تولید کالا و تجهیزات فناورانه جدید، محور اصلی فعالیت دانش بنیان ها محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه، شرکت های فناور به طور معمول از واحدهای تحقیق و توسعه قوی به عنوان عامل تاثیرگذار در حوزه رقابت بین الملل بهره مند هستند، این مهم را با توجه به سرعت تغییرات بازار در رغبت سرمایه گذاران بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری در دانش بنیان ها بسیار بااهمیت خواند.

دلیری با بیان اینکه، وضعیت و عملکرد شرکت های دانش بنیان سالانه از سوی معاونت علمی بررسی و پایش می شود، افزود: آنها مرتب باید خود را به روز کنند و اگر پویایی لازم را نداشته باشند، از فهرست دانش بنیانی خارج می شوند.

وی در خصوص عملکرد دانش بنیان ها در بازار سرمایه اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۷۵ شرکت دانش بنیان وارد بورس شده اند و رشد سهام دانش بنیان ها با سایر شرکت های بورسی متفاوت تر بوده است.

معاون اسبق توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری افزود: این بدان معنی است که رشد ارزش سهام دانش بنیان ها در بورس به جهت ارتقای تولید و عرضه کالاها و محصولات جدید به بازار و فعالیت های منجر به سودآوری چندین برابر سایر شرکت ها بوده است.

دلیری گفت: یکی از ویژگی های اصلی شرکت های دانش بنیان این است که عموما به جهت ویژگی های خاص خود از جمله تولید و عرضه محصولات نوآورانه، از فرصت های سودآوری و رشد بسیار بالایی برخوردارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *