در دوره‌های رونق بورس، عده‌ای با استفاده از بی اطلاعی سهامداران تازه وارد به بازار سهام با ایجاد کانال‌های سیگنال دهی در پی کسب سود خود هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رشد بورس در هفته‌های گذشته باز هم سبب رشد قارچ گونه افراد، کانال‌ها و صفحاتی در فضای مجازی شده است. در زمان رشد بورس در سال های ۹۸ و ۹۹ نیز این کانال ها به شدت فعال بودند.

با فروکش کردن رشد بورس در سال ۹۹، سبب شد تا کانال های سیگنال فروش در فضای مجازی نیز خاموش شوند. این کانال ها و صفحات در فضای مجازی با هزینه های گزاف به صورت ماهیانه و تک سهم اقدام به سیگنال فروشی می‌کردند.

در واقع معامله ‌گران کم‌ تجربه و فاقد تخصص و سواد مالی و سرمایه گذاری، برای سرمایه ‌گذاری‌ های کم ریسک و صحیح نیاز به مشاورانی برای سرمایه‌گذاری داشتند.

* سیگنال فروشی از کجا شروع شد؟

در گذشته تمامی امور مربوط به بازار‌های مالی مثل بورس، با مراجعه حضوری و تماس تلفنی سرمایه‌گذاران در تالارهای بورس و شعب کارگزاری ‌ها انجام می ‌شد؛ در نتیجه معاملات از سرعت بالایی برخوردار نبودند، اما پیشرفت ‌های همه جانبه در بازارهای مالی و پدید آمدن امکاناتی مثل معاملات آنلاین، فعالیت‌های بازار بورس را دچار تغییر و تحول اساسی کرد.

با آنلاین شدن معاملات، مشاوره ‌های سرمایه گذاری آنلاین نیز پدید آمده و همین مورد موجب به وجود آمدن مشاوران مالی و سرمایه‌گذاری در فضای مجازی شد.

یکی از عمده خدمات این باصطلاح مشاوران مالی، پیشنهادات خرید و فروش سهام است که با عنوان سیگنال بورسی نامیده می‌شود. ارائه دهندگان سیگنال‌های بورسی بر این باورند که بهترین فرصت‌های معاملاتی را به مشتریان خود عرضه می‌‌کنند.

* ۳۰۰۰ سیگنال فروش در فضای مجازی

اما نکته اصلی در این زمینه به تعداد سیگنال فروشان باز می‌گردد. اگر واژه سیگنال را در فضای مجازی جستجو کنیم، خواهید دید بالای سه هزار کانال و گروه به اسم سیگنال ثبت شده که یک اتفاق تلخ در حوزه بازار سرمایه است. حتی در سایت‌های خبری نیز مشاهده می ‌شود در سطح ضعیفی این کار را بدون داشتن تخصص و مجوز لازم انجام می‌دهند.

بررسی سیگنال‌های اعلام شد از سوی این افراد و کانال ها نشان می‌دهد، این افراد در زمان اوج گیری بازار سهام، سهم هایی که در صف خرید قرار دارند را به عنوان سهم ممتاز vip معرفی کرده و برای معرفی چنین سهمی درآمد قابل توجهی کسب می‌کنند.

* سیگنال فروشی جرم است

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه بر اساس قانون بازار اوراق بهادار سیگنال فروشی جرم تلقی می‌شود، گفت: متأسفانه بعضی کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی از فضای بازار سرمایه سوء استفاده کرده و اقداماتی در معرفی برخی نمادها انجام می‌دهند که فاقد پشتوانه علمی، تحلیلی و تخصصی است.

وی ادامه داد: طبق قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران هر شخصی که اقدامات وی نوعاً منجر به ایجاد ظاهری گمراه کننده از روند معاملات اوراق بهادار یا ایجاد قیمت‌های کاذب و یا اغوای اشخاص به انجام معاملات اوراق بهادار شود، به حبس تعزیری تا پنج سال و جزای نقدی تا پنج برابر سودهای به دست آمده محکوم خواهد شد.

ظرفیت قانونی برای برخورد با این نوع موارد و مسائل در کشور وجود دارد و سازمان بورس در گذشته و مخصوصا در سال ۹۹ با این صفحات برخوردهایی داشته است. شرکت بورس نیز کمیته جانبی تحت عنوان «کمیته فضای مجازی» تشکیل داده است. وظیفه دستگاه ناظر و تنظیم کننده، صیانت از بازار سرمایه است.

* سهامداران هوشیار باشند

افراد تازه وارد به بورس که اطلاع چندانی از روش‌های تحلیل بورس ندارند، معمولا در دام افرادی می‌افتند که با هزاران ترفند به دنبال کسب سود و منفعت خود هستند.

با توجه به اینکه سیگنال فروشی جرم است، سهامداران می توانند با افزایش دانش خود در زمینه‌های کدال خوانی، تفسیر صورت‌های مالی شرکت‌ها، تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی، خود را از این افراد سودجو بی نیاز کنند.

راه دیگر نیز سرمایه گذاری غیر مستقیم از طریق صندوق ها با درآمد ثابت است که از این طریق نیز می‌توانند ریسک کاهش ارزش دارایی خود را کمتر کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *