بورسان: نفت دوشنبه، اولین روز کاری هفته در بازارهای بین‌المللی را به دلیل نگرانی از کاهش عرضه با رشد قیمت آغاز کرد.

نفت برنت سررسید سپتامبر ۲۰۲۲ تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۷ به وقت تهران) حدود ۱.۵ دلار معادل ۱.۴ درصد افزایش یافته و به ۱۰۴.۶۵ دلار بر بشکه رسیده است. نفت‌خام آمریکا هم ۱.۷ دلار رشد کرده و در سطوح بیش از ۹۶ دلار بر بشکه معامله می‌شود. به گزارش رویترز افت شاخص دلار و رشد بازارهای سهام از رشد قیمت نفت در روز دوشنبه حمایت کرده است. با این حال این رشد قیمت به دلیل نگرانی از افزایش نرخ بهره آمریکا ممکن است چندان پایدار نباشد.

طلای سیاه در هفته‌های اخیر مسیر پر نوسانی را طی کرده‌ است چراکه قیمت‌ها از سویی تحت تاثیر نگرانی از کمبود عرضه و از سوی دیگر احتمال رکود اقتصاد جهانی و افت تقاضا قرار دارند. تحت تاثیر این عوامل هم بعضی روزها افت و بعضا رشد قیمت را ثبت می‌کند.

بزرگترین ریسک در سمت عرضه بازار نفت احتمال کاهش هرچه بیشتر صادرات نفت روسیه به دنبال تحریم‌ها بعد از حمله به اوکراین است. آنطور که بلومبرگ گزارش می‌دهد با وجود اینکه به نظر می‌رسید بازار نفت هند و چین جای خالی کاهش واردات نفت اروپا از روسیه را پر کرده است، اما جریان صادرات نفت روسیه در مسیر کاهشی قرار دارد و طی ۵ هفته حدود ۴۸۰ هزار بشکه کاهش یافته است.

اما عامل افت قیمت نفت در هفته‌های اخیر نگرانی از رکود اقتصاد جهانی و افزایش نرخ بهره بانکی در اقتصاد آمریکا است. بانک مرکزی آمریکا برای کنترل تورم دست به افزایش شدید نرخ بهره زده است و انتظار می‌رود در نشست این بانک در روز چهارشنبه بار دیگر ۰.۷۵ واحد درصد نرخ بهره افزایش یابد.

افزایش نرخ بهره به معنای رشد شاخص دلار است که می‌تواند تقاضا برای کالاهایی را که در بازار جهانی با دلار آمریکا معامله می‌شوند، کاهش دهد و این در نهایت به افت قیمت این نوع کالاها منجر شود. از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که افزایش نرخ بهره به کاهش سرمایه‌گذاری در اقتصاد منتهی شده و رکود اقتصادی به بار آورد که خود این نیز به معنای کاهش تقاضا برای کالاهای اساسی از جمله نفت و افت قیمت‌ها است.

در این میان اما خبر افزایش تولید نفت لیبی عامل دیگری است که می‌تواند مانع از رشد هرچه بیشتر قیمت‌ها شود. شرکت ملی نفت لیبی (NOC) اعلام کرد که قصد دارد طی دو هفته تولید خود را از حدود ۸۶۰ هزار بشکه در روز به ۱.۲ میلیون بشکه برساند. با این حال این وعده به دلیل مسائلی که این کشور با آن درگیر است نمی‌تواند چندان باعث اطمینان بازار شود چراکه تولید نفت لیبی مدام تحت تاثیر تنش‌های داخلی با نوسان همراه است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *