صندوق بین المللی پول در گزارشی اعلام کرد،‌ ذخایر ارزی ایران نسبت به سال گذشته ۱۳ میلیارد دلار افزایش یافته و پیش بینی کرد که این رقم در سال آینده هم افزایش یابد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، صندوق بین‌المللی پول ذخایر ارزی ایران را ۱۲۲ میلیارد دلار اعلام کرده که ایران سومین دارنده ذخایر ارزی در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی دارد. همچنین ذخایر ارزی در دسترس ایران نیز ۳۰.۸ میلیارد دلار برآورد کرده که نسبت به سال قبل رشد ۱۳ میلیارد دلاری داشته است.

براساس این گزارش ایران از نظر ارزش ذخایر ارزی در مقایسه با ۳۲ کشور خاورمیانه جایگاه سوم را دارد و تنها کشورهای عربستان و امارات ذخایر ارزی بیشتری از ایران دارند. ذخایر ارزی عربستان ۴۴۹.۵ میلیارد دلار و امارات ۱۲۷.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ اعلام شده است.

صندوق بین‌المللی پیش‌بینی کرده ذخایر ارزی در دسترس ایران در سال ۲۰۲۳ افزایش یابد.

*بدهی ایران کمتر از ۲۷ کشور

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی میزان بدهی ۲۸ کشور جهان از جمله ایران را بررسی کرده که در آن ایران کمترین نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی را در بین این کشورها دارد.

در گزارش این نهاد بین‌المللی، بدهی خارجی ایران در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایشی نداشته و نسبت بدهی خارجی به GDP نیم‌درصد اعلام شده است، این در حالی است که متوسط بدهی کشورهای منطقه به کل تولید ناخالص داخلی‌شان ۳۵.۸ و نسبت بدهی کشورهای صادرکننده نفت به تولید ناخالص داخلی در سال جاری ۳۰.۹ درصد اعلام شده است.

طبق بررسی‌ها برخی از کشورهای منطقه میزان بدهی‌شان نزدیک به ۶۰ برابر ایران است. حتی امارات متحده عربی وضعیت بدتری را از نظر بدهی خارجی نسبت به دیگر کشورهای منطقه دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *