تهران- ایرنا- سال آبی گذشته (ابتدای مهر ۱۴۰۰ تا آخر شهریور ۱۴۰۱) در حالی به پایان رسید که حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشور با رشد ۵ درصدی همراه شد با وجود آنکه بارش‌های این سال کاهش ۲۴ درصدی را تجربه کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سال آبی، هر ساله از ابتدای مهرماه آن سال آغاز شده و تا انتهای شهریورماه سال بعد تداوم می‌یابد. عملکرد بارش‌ها در این بازه زمانی مشخص می‌کند که سالی پُربارش بوده یا سالی خشک و کم‌بارش است.

آن‌طور که آمارهای تازه استخراج شده نشان می‌دهد سال آبی گذشته (مهر ۱۴۰۰ تا انتهای شهریور ۱۴۰۱) سال کم‌بارشی را برای کشورمان رقم زد و سبب استمرار سال‌های خشک در کشور شد.

بر اساس آمارهای مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی از ابتدای مهر ۱۴۰۰ که سال آبی آغاز شد تا انتهای شهریور ۱۴۰۱ در مجموع ۱۸۰.۴ میلیمتر بارش در کشور رخ‌داده است.

این میزان بارش در مقایسه با دوره بلندمدت که ۲۳۷.۱ میلیمتر بارندگی ثبت شده، ۲۳.۹ میلیمتر کاهش داشته است.

تازه‌ترین آمار دفتر داده‌ها و اطلاعات آب کشور از عملکرد سدهای کشور در سال آبی مهر ۱۴۰۰ تا آخر شهریور ۱۴۰۱ نشان از آن دارد که از ابتدای این سال آبی تا انتهای آن که ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ است مجموع آبی که وارد سدهای کشور شده ۳۰ میلیارد و ۷۳ میلیون مترمکعب بوده است.

این میزان ورودی در حالی است که در سال آبی (ابتدای مهر ۱۳۹۹ تا آخر شهریور ۱۴۰۰) مجموع ورودی ۲۹ میلیارد و ۳۰ میلیون مترمکعب بوده که رشد ۵ درصدی را نشان می‌دهد.

در سال آبی تازه گذشته مجموع آبی که از سدهای کشور خارج شده ۳۰ میلیارد و ۶۷ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه در سال آبی (ابتدای مهر ۱۳۹۹ تا انتهای شهریور ۱۴۰۰) که این عدد ۳۷ میلیارد و ۲۷ میلیون مترمکعب بوده با اقدام‌های کنترلی ۱۸ درصد کاهش‌یافته است.

سدهای کشور در حالی سال آبی را پشت سر گذاشته و وارد سال آبی جدید شده‌اند که مجموع آب موجود در آنها به رقم ۱۹ میلیارد و ۲۲ میلیون مترمکعب رسیده است.

این میزان در مقایسه با مدت مشابه در سال آبی گذشته که رقم ۱۹ میلیارد و ۳۴ میلیون مترمکعب بوده کاهش یک‌درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین درصد پرشدگی مخازن، ۳۹ درصد است ‌که نسبت به سال آبی قبل کاهش یک‌درصدی داشته است.

پیش‌تر فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب روز ۲۰ شهریورماه امسال درباره وضعیت منابع آبی و بارش‌های کشور گفت: امسال هم مانند سال گذشته خشکسالی تداوم دارد و همین امر سبب شده با کاهش سطح منابع آب‌های زیرزمینی و آبخوان‌ها روبرو شویم.

وی افزود: بارندگی‌های امسال باوجودآنکه نسبت به پارسال ۳۰ درصد رشد داشته؛ اما نسبت به شرایط نرمال ۱۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

سخنگوی صنعت آب گفت: ۳۰ درصد رشد بارندگی تنها ۵ درصد حجم ورودی به سدها را افزایش داده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *