شرکتهای تولید مرغ روسیه مجوز وزارت دامپزشکی ایران را برای صادرات گوشت مرغ دریافت کرده‌اند.

روسیه اعلام کرد ۵ شرکت تولیدکننده گوشت و مرغ مجوز دسترسی به بازار ایران برای عرضه گوشت مرغ را پیدا کرده‌اند.

 طبق گفته کنستانتین کارنیف، مدیرعامل شرکت مشاوره روسی رینکون منیجمنت، شرکت‌های روسیه مدت‌هاست علاقه‌مند به بازار ایران بوده‌اند. وی با اشاره به تحولات ژئوپولیتیکی به‌وجودآمده در روابط ایران و روسیه گفت: «انتظار می‌رود تمام مسائل مالی و لجستیکی تأثیرگذار بر صادرات گوشت مرغ، به‌سرعت برطرف شود».

وی گفت: «بازار ایران برای برخی از صادرکنندگان اصلی گوشت دنیا بسته است. بنابراین قیمت‌ها در ایران وابستگی چندانی به عملکرد شرکت‌های خارجی ندارد».

 کارنیف اضافه کرد: «در حال حاضر تقریباً تمام صادرکنندگان مرغ روسیه در حال مذاکره درمورد راه یافتن به بازار ایران هستند».

 مرکز آمار ایران ماه گذشته اعلام کرد تولید مرغ ۱۹ درصد نسبت‌به سال گذشته کاهش یافته است. سه برابر شدن قیمت جهانی خوراک دام تولیدکنندگان گوشت و مرغ ایران را با مشکلات جدی مواجه کرده‌است. طبق گزارش مرکز آمار، متوسط قیمت گوشت و مرغ ۶۱.۷ درصد در سال منتهی به مارس ۲۰۲۱ (۱۳۹۹ شمسی) افزایش یافته، در حالیکه قیمت خود مرغ تقریباً ۲ برابر شده‌است.

 دولت ایران از زمان روی کار آمدن، به‌دنبال بهبود بخش کشاورزی و اطمینان از امنیت غذایی بوده‌ و یکی از راه‌حل‌ها کشاورزی در خارج از کشور است.

 یکی از اهداف ایران همواره خودکفایی در محصولات کشاورزی استراتژیک مثل گندم، دانه‌های روغنی و خوراک دام بوده که نیاز به منابع آبی کافی دارد. اما خشکسالی‌های پیاپی در سال‌های اخیر و کمبود منابع آبی این هدف را بسیار دور از دسترس نشان داده است.

 برخی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ایران پرورش غلات و محصولات گلخانه‌ای را در گرجستان، اوکراین، تاجیکستان و کشورهای آفریقایی شروع کرده‌اند، ولی این کار در حد بسیار کوچکی انجام‌شده است.

 روسیه در بهار پیشنهاد ارائه‌ ۱۰۰ هزار هکتار زمین به ایران را داد اما این مقدار تنها ۰.۸ درصد از کل زمین‌های زیر کشت در ایران را تشکیل می‌دهد. طبق گفته مقامات، ایران باید برای کشت در ۷ میلیون هکتار زمین برنامه‌ریزی کند.

 کشورهای دیگری مانند ارمنستان و غنا هم به ایران پیشنهاد زمین برای کشاورزی را داده‌اند. نماینده غنا در آخرین دیدار خود پیشنهاد ۵ هزار هکتار زمین را برای تولید خوراک دام به ایران داد.

 یکی از مقامات ایران در اوایل تابستان گفت ونزوئلا توافق کرده ۱ میلیون هکتار زمین کشاورزی برای پروژه‌های کشاورزی خارجی ایران در اختیار کشور قرار دهد.

منبع: تسنیم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *