دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: اینکه قیمت‌ها باید باتوجه به افزایش قیمت جهانی انرژی باید تغییر کند، درست است اما باید صبر کنیم در فرصت مناسبی که اوضاع اقتصادی آرام بگیرد و قیمت بین‌المللی فراورده‌های نفتی کاهش پیدا کند قیمت را افزایش دهیم.

حمید حسینی، دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: دولت اگر علاقه هم داشته باشد قیمت‌ها را تغییر دهد باتوجه به وضعیت اقتصادی جامعه و فشار تورمی که وجود دارد، هیچ اقدامی جهت افزایش قیمت گازوئیل و بنزین انجام نخواهد داد. امسال ارز ترجیحی را حذف کرده و پایه گمرکی را از دلار ۴۲۰۰ تومانی به دلار ۲۳ هزار تومان افزایش داده، این دو عامل خود بیشترین تورم را بر کشور تحمیل کرده به طوری که یک سال گذشته تورم بیش از ۱۲ درصد بوده است. بنابراین اگر دولت هم بخواهد افزایش قیمت اعمال کند نظام اجازه نمی‌دهد در این جهت حرکت کند و مجددا شوکی به اقتصاد کشور وارد شود.

او افزود: در صورتی صلاح است که افزایش قیمت اتفاق بیفتد کلیاتی که در برنامه هفتم توسعه که در دست تهیه است، مصوب شود. همچنین دولت و مجلس توافق کنند قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند. اینکه قیمت‌ها باید باتوجه به افزایش قیمت جهانی انرژی باید تغییر کند، درست است، اما اینکه چگونه می‌توان این کار را انجام داد که جامعه دچار تنش نشود، بسیار اهمیت دارد.
Loading…
Loading…
چرا دولت به افزایش قیمت بنزین تن نداد؟

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: زمانی که قیمت بنزین و گازوئیل در پایین‌ترین سطح جهانی قرار دارد باید نسبت به تغییر نرخ اقدام کنیم، زمانی در شرایط کرونا نفت به ۱۰ تا ۲۰ دلار رسید و قیمت بنزین با قیمت‌های ایران همسان شد، ما پیشنهاد کردیم که اکنون بهترین فرصت است که دولت خود را از سهمیه و قیمت‌گذاری بنزین رها کند و قیمت‌ فراورده‌ها را به نرخ‌های جهانی را وصل کند، در آن زمان حتی می‌توانست قیمت بنزین آزاد را کاهش دهد ولی تجربه دولت قبل در خصوص افزایش نرخ بنزین باعث شد دولت کنونی تن به افزایش قیمت حامل‌های انرژی ندهد.

وی تاکید کرد: در هر حال روند کنونی مصرف و قاچاق فراورده می‌گوید که حتما باید قیمت‌ها اصلاح شود، اما در شرایطی که جامعه متشنج است و افزایش قیمت و تورم به شدت فشار وارد می‌کند نمی‌توان این کار را کرد، باید صبر کنیم در فرصت مناسبی که اوضاع اقتصادی آرام بگیرد و قیمت بین‌المللی فراورده‌های نفتی کاهش پیدا کند این اقدام را عملیاتی کنیم.

حسینی بیان کرد: ابتدا باید نرخ گازوئیل که فاصله قیمتی بسیار بیشتر از بنزین دارد اصلاح شود، در مرحله بعد نرخ بنزین را آزادسازی کنیم.

وی همچنین یادآور شد: دلیلی ندارد مازوت، نفت سفید و گاز مایع هم با قیمت سوبسیدی توزیع شود.

منبع: ایلنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *