پرداخت نقدی یارانه‌ معیشتی تا زمان پیاده سازی طرح جدید دولت ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency، یارانه معیشتی چیست و به راستی یارانه معیشتی چه کاربردی دارد؟ یارانه معیشتی نوعی کمک دولتی‌ست که برای ارتقای مشاغل و سودآوری آن‌ها در ارائه‌ی کالاها و خدمات مهم به شهروندان به کار گرفته می‌شود. یارانه معیشتی می‌تواند به رونق اقتصادی و بهبود عملکرد تجاری کمک کند. در ایران یارانه معیشتی نقدی خانوارها ۴۵۵۰۰ تومان در ماه است.

پرداخت نقدی یارانه همچنان انجام می‌شود و در ماه‌های آتی اگر موضوع کالابرگ به هر دلیلی پیاده‌سازی نشود، این روش پرداخت نقدی ادامه خواهد داشت.

آقای محمدمهدی سبحانیان گفت: اگر قرار به پرداخت کالابرگ باشد، یارانه‌ها در قالب اعتبار خرید به کارت‌های افراد پرداخت می‌شود که بر اساس آن مردم می‌توانند در سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌ها و مغازه‌ها از آن اعتبار خرید استفاده کنند.

در پرداخت نقدی فرد می‌تواند یارانه را برای هر مصرفی از جمله سینما و پارک انجام دهد، اما حاکمیت اعتقاد دارد تا افراد بتوانند با این منابع مایحتاج سفره خودشان را تأمین کنند و به همین جهت از کالابرگ استفاده می‌کند.

به گفته او، آنچه دولت در قانون بودجه توسط مجلس مکلف به انجام شده، پرداخت یارانه‌ها از طریق کالابرگ الکترونیکی است. انجام این کار مستلزم زیرساخت‌های لازم در کل کشور بوده و عملاً انجام فوری آن میسر نبود، در نتیجه تصمیم گرفته شد طی دو ماه نخست سال، پرداخت نقدی صورت بگیرد و به‌محض اینکه زیرساخت‌های لازم آماده شد و سایر ملاحظاتی که می‌تواند موردتوجه قرار گیرد، تصمیم درباره تداوم این شیوه یا اختصاص کالابرگ الکترونیکی اتخاذ خواهد شد.

آقای سبحانیان گفت: هیچ تغییری در مبلغ و افرادی که یارانه دریافت می‌کنند اتفاق نخواهد افتاد. همان افرادی که تا به امروز یارانه دریافت کرده‌اند و کسانی که بر اساس تقاضا، به فهرست یارانه‌بگیران اضافه می‌شوند، مشمول دریافت کالابرگ خواهند شد. عزم دولت این است که کمترین تفاوت و تغییری در شیوه خرید مردم اتفاق بیفتد و رضایت خاطر مردم از این‌ جهت فراهم شود. همچنین تا به امروز هیچ بحثی در هیچ محفلی درباره تغییر یارانه بنزین مطرح نشده است.

اردیبهشت امسال، دولت برای تغییر نحوه پرداخت ارز ترجیحی به کالاهای اساسی تصمیم گرفت تا یارانه پرداختی از واردکننده به مصرف کننده برسد. بنابراین، مبلغ یارانه پرداختی افزایش پیدا کرد.

کالا کارت یا کالابرگ الکترونیکی قرار است نقش همان کوپن دهه ۶۰ را بازی کند. کالابرگ الکترونیکی طرح جدید دولت برای کمک به معیشت مردم است. کالابرگ الکترونیکی مخصوص کالاها و اقلام اساسی است. برای ثبت نام کالابرگ الکترونیکی از سوی دولت سایتی برای ثبت نام معرفی شده است. در ادامه این مطلب تمامی اخبار کالابرگ الکترونیکی را می‌توانید بخوانید.

کالابرگ الکترونیکی یک طرح جدیدی است که برای یاری به وضعیت زندگی و معیشت مردم ایران طراحی شده است. کالابرگ الکترونیکی توسط دولت جدید ترتیب داده شده است. کالابرگ الکترونیکی همانند یارانه نقدی و معیشتی به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. کالابرگ الکترونیکی برای خرید کالاهای اساسی استفاده می شود. اما با کالابرگ الکترونیکی چه کالاهایی می توان خرید؟

اگر در جریان اصلاح نظام یارانه‌ای، کالا برگ الکترونیک،‌ در دستور کار دولت قرار بگیرد، این‌گونه نیست که کارتی جداگانه و یا کوپن به مردم ارائه شود بلکه همان کارت بانکی، صرفا برای خرید کالاهای اساسی شارژ خواهد شد.

پایگاه خبری گل کوچیک : به تازگی دولت طرح جدیدی را تصویب کرده است. نام این طرح کالابرگ الکترونیکی نام دارد. کالابرگ الکترونیکی یک یارانه است که محدود به خرید کالاهای اساسی می شود. کالابرگ الکترونیکی به صورت یارانه وارد حساب سرپرستان خانوار می شود. کالابرگ الکترونیکی برای کمک به هزینه معیشتی ایرانیان پرداخت می شود. در ادامه جزئیاتی از کالابرگ الکترونیکی را بخوانید.

رئیس جمهور گفت: دولت برای حفظ آرامش بازار و کمک به معیشت مردم تا زمان عرضه کالابرگ الکترونیکی مبالغی را به عنوان کمک هزینه معیشتی پرداخت خواهد کرد.

محمدرضا فرزین پنجشنبه شب در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه یک در مورد دهک‌بندی مردم اظهار داشت: از ۱۰ سال قبل دهک‌بندی شروع شده و قرار بود یارانه‌ به گروه‌های پردرآمد داده نشود اما شناسایی آنها سخت بود.

بهترین روش شناسایی با معیار PIT و نظام مالیاتی شخصی است اما چون در کشور ما این روش مالیاتی وجود ندارد از روش پراکسی مینتکس استفاده شده است.

وی افزود: سامانه رفاهی چهار روش برای شناسایی افراد در نظر گرفته شده یکی درآمد ثابت افراد که یا حقوق‌بگیر دولت یا حقوق‌بگیر تأمین اجتماعی هستند، دوم ارزش خودرو، سوم میزان خرید از سیستم شاپرکی و چهار حساب بانکی افراد است.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی گفت: جمعیت کشور طبق آمار ۸۵.۳ میلیون نفر هستند که از این تعداد ۷۸ میلیون نفر یارانه ماهانه و معیشتی دریافت می‌کنند و دهک دهم پردرآمدی شناسایی شده و حذف شدند و ۹ دهک دریافت می‌کنند.

به گفته فرزین، در حال حاضر ۷۲ میلیون نفر کمک معیشتی جدید دریافت کردند که اگر می‌خواستم به ۹ دهک کامل بدهیم حدود ۷۶ تا ۷۷ میلیون می‌شد.

وی افزود: هر یک از شاخص‌های درآمدی برای دهک‌بندی وزن خاصی دارند و باید مردم به سامانه مراجعه کنند و آخرین به‌روزرسانی سامانه وزارت رفاه در اردیبهشت سال جاری بوده است.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی گفت: منطق‌ پراکسی مینتکس می‌گوید باید شاخص‌های مختلف دارای وزن مختلف باشند و تنها درآمد افراد ملاک نیست بلکه میزان درآمد افراد طی پنج سال گذشته بررسی می‌شود.

فرزین این را هم اضافه کرد: از ۸۵ میلیون ایرانی اطلاعات ۷۸ میلیون نفر که متقاضی یارانه بوده‌اند را داریم و برای دیگر افراد اطلاعات خانوار آنها را نداریم. ۶۴ میلیون نفر هم یارانه معیشتی دریافت می‌کردند و ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی ماهانه می‌گرفتند که اکنون همه این یارانه‌ها یک کاسه شده و به عنوان کمک معیشتی پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: براساس اعلام دولت دهک دهم پردرآمدی حذف شده است و برای سه دهک پایین درآمدی ماهانه ۴۰۰ هزار و برای ۶ دهک بقیه ۳۰۰ هزار تومان کمک معیشتی پرداخت می‌شود.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در مورد اینکه اگر کالابرگ الکترونیکی داده شود آیا یارانه حذف می‌شود، عنوان کرد: بستگی دارد که چقدر کالا مشمول کالابرگ الکترونیکی شود.

سامانه اول در مورد نان خواهد بود که دولت دنبال راه‌اندازی آن است و اگر به درستی اجرا شود بخشی از منابع برای نان اختصاص می‌یابد.

فرزین در مورد اینکه آیا کمک معیشتی ثابت می‌ماند، اظهار داشت: آنچه دولت در سال ۹۷ برای ارز ترجیحی شروع کرد تشخیص داد که در ابتدای زنجیره ارز یارانه‌دار برای واردات نهاده اختصاص دهد ولی این طرح از اول به صورت یک نوزاد مرده متولد شد، هم نظام توزیع ارز به نقطه هدف نرسید و هم باعث ایجاد رانت شد. بعد از آن نشان داده شد قیمت کالاها افزایش یافته و در سیستم توزیع هم دچار مشکل است.

وی افزود: دولت قبل به تدریج کالاها را از شمول ارز ترجیحی حذف کرد اما در طی این سال‌ها ۷۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی پرداخت شد که ۵۰ میلیارد دلار آن برای کالاهای اساسی اختصاص یافت.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی ادامه داد: دولت در حال حاضر دنبال حذف نیست بلکه نوع پرداخت را تغییر می‌دهد.

سال گذشته ۱۵.۶ میلیارد دلار یارانه ارز برای کالاهای اساسی و دارو داده شد. اگر دلار سامانه نیما را در نظر بگیریم برای هر دلار ۲۰ هزار تومان تفاوت قیمت با نرخ ترجیحی وجود دارد. اگر دولت بخواهد این رقم یارانه ارز به هدف برسد باید مستقیم به خانوار داده شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *