مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز گفت: مشترکان عادی اگر مصرفی معادل ۷۰ درصد الگوی مصرف منطقه خود داشته باشند قبض گاز آنها رایگان خواهد بود.

در گفتگوی ویژه خبری موضوع ناترازی مصرف و تولید گاز با حضور شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و رحمانی مدیر اداره گازرسانی شرکت ملی گاز بررسی شد.

شریعتی: دو ماه قبل کمیسیون انرژی گزارشی به صحن علنی مجلس ارائه و در آن اعلام کرد در فصل سرد سال ناترازی بین تولید و مصرف گاز طبیعی داریم و هشدار دادیم که اگر مصرف به همین روند فعلی ادامه پیدا کند در سال ۱۴۰۵ به مشکل برخواهیم خورد.

در زمینه تولید کارهای خوبی انجام شده است اما طبق برنامه های پنجم و ششم شدت مصرف انرژی را باید به یک دوم کاهش می دادیم که این امر محقق نشده است و نشان می دهد سیاست های گازی که اتخاذ شده خوب نبوده است.

شریعتی: پیشنهاداتی به مسئولان اجرایی گوشزد کردیم. باید سیاست های سمت مصرف را یکپارچه اجرا کنیم. در حوزه تولید وزارت خانه های نفت و نیرو متمرکز هستند اما در حوزه مصرف پراکندگی وجود دارد.

پیشنهاد دادیم تا معاونت مدیریت مصرف در سطح ریاست جمهوری تشکیل شود . متن اولیه آن آماده شده و طی هفته آینده با فوریت لازم تقدیم مجلس می شود. همچنین پیشنهاد ایجاد صندوق بهره وری انرژی داده شده است.

الان ۳۷ درصد مصرف گاز در بخش خانگی و ۳۴ درصد در بخش نیروگاهی است. در دنیا با استفاده از فناوری های جدید تا ۸۵ درصد بازدهی در نیروگاه ها را افزایش داده اند اما در کشور ما این رقم حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد است. ۲۳ درصد اتلاف انرژی داریم.

وضعیت تعرفه های گاز به چه گونه ای است و منابع رایگان شدن قبوض از کجا تامین می شود؟

رحمانی: یکی از روش های مدیریت مصرف، اجرای سیاست های قیمت گذاری است که چندین سال مسکوت نگه داشته شده بود.

از سال گذشته مقدماتی در این خصوص انجام شد و امسال مقرر شده اجرایی شود .بر این اساس تعرفه مشترکان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که مصرف آنها متعارف و در ۳ پله ابتدایی باشد، رایگان می شود و منابع آن از محل افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف تامین خواهد شد.

چقدر از مشترکان در ۳ پله اول مصرف قرار می گیرند؟

مشترکان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد اگر پله ۴ هم باشند ،قبض آنها در ۳ پله اول رایگان است و از پله چهارم باید هزینه پرداخت کنند.

۹۳۵ هزار مشترک تحت پوشش کمیته امداد و ۳۲۴ هزار مشترک تحت پوشش بهزیستی و در مجموع یک میلیون و ۲۵۹ هزار مشترک از این بند قانونی استفاده کرده و تعرفه رایگان گاز خواهند داشت.

در پلکان ۱۱ و ۱۲ که بسیار پرمصرف هستند، چطور تعرفه محاسبه می شود؟

رحمانی: شهرها و روستاها به ۵ اقلیم بسیار سرد تا گرم تقسیم بندی می شوند و محدوده مصرف مشترکان پلکانی و در ۱۲ پله تعریف شده است.

در پلکان اول تا سوم مصارف متعارف است و ۶۴ درصد مشترکان خوش مصرف هستند که هیچ تغییری در تعرفه گاز ندارند. پلکان ۴ تا ۶ مصرف بیشتر دارند که ۳۰ درصد افزایش و پلکان ۷ تا ۱۰ معادل۵۰ درصد افزایش گازبها خواهند داشت و قیمت گاز در پله یازدهم و دوازدهم هم به ترتیب ۵ هزار و ۶ هزار تومان خواهد شد. بعد از آن هم به صورت پلکانی محاسبه می‌شوند و این طور نیست که کسی که در پله دوازده قرار می‌گیرد تمام تعرفه گازش ۶ هزار تومان باشد بلکه به صورت پلکانی پرداخت می‌شود.

بد مصرف ها در کشور بیش از ۱۰ برابر پلکان اول و دوم مصرف گاز دارند. مشترکان عادی اگر مصرفی معادل ۷۰ درصد الگوی مصرف منطقه خود داشته باشند قبض گاز آنها رایگان خواهد بود.

میزان مصرف بر اساس قبض و شماره کنتور مشخص است و مشترکان می توانند به طور پیامکی یا از طریق سایت شرکت ملی گاز از میزان مصرف و الگوی مصرف در منطقه خود مطلع شوند.

مشترکان اگر نسبت به سال قبل خود کاهش مصرف داشته باشند می توانند تا ۴۵ درصد از تخفیف برخوردار شوند.

از پلکان ۶ به بالا اگر۸۰ درصد بیشتر از سال قبل مصرف کنند تعرفه آنها دو پله بالاتر محاسبه می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *