رئیس جمهوری عراق تاکید کرد عراق امن، باثبات و دارای حاکمیت کامل می‌تواند کانون منافع اقتصادی کشورهای منطقه شود.

میدل ایست نیوز: «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق تاکید کرد عراق امن، باثبات و دارای حاکمیت کامل می‌تواند کانون منافع اقتصادی کشورهای منطقه شود.

صالح در مصاحبه با CNN تصریح کرد: درسی که پس از رویدادهای افغانستان و ۲۰ سال حضور امریکا در آن حاصل شد، این است که حمایت بین‌المللی هر مقدار هم باشد، بدون حکمرانی خردمندانه نمی‌توان به موفقیت و پیروزی دست یافت.

وی گفت: فساد مانعی بر سر راه حکمرانی خردمندانه و باثبات است و این حکمرانی باید در دل حمایت‌های بین‌المللی در هر منطقه‌ای از جهان باشد.

رئیس جمهوری عراق با بیان اینکه آنچه در افغانستان روی داد، نگرانی‌هایی از رشد گروه‌های تروریستی و داعش به وجود آورده است، گفت: ما همسایه هستیم و باید علیرغم اختلافات و بدون قطع روابط باید با یکدیگر گفت‌وگو کنیم، ما بیش از هر زمانی خوشبین هستیم که دوران بحران‌ها و اختلافات در منطقه به پایان رسد.

صالح افزود: منطقه با مشکلات بزرگی دست به گریبان است و در حالی که ما بر مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی تمرکز داریم، باید چالش‌های مرحله آتی مربوط به اوضاع اقتصادی را هم در نظر داشته باشیم.

رئیس جمهوری عراق با تاکید بر اینکه منطقه نیازمند همکاری و تلاش مشترک برای ادغام اقتصادها، مبارزه با تغییرات آب و هوایی و ایجاد زیرساخت‌هاست، اظهار داشت: عراق با پول و جان مردم خود مکانی برای منازعات منطقه‌ای و بین‌المللی بود و باید این وضعیت به پایان برسد.

برهم صالح تاکید کرد: عراق امن، با ثبات و دارای حاکمیت کامل می‌تواند کانون تلاقی منافع اقتصادی، زیرساخت‌ها، خطوط راه‌آهن، لوله‌های انتقال نفت و گاز میان بازیگران منطقه‌ای اعم از ایران، ترکیه و عرب‌ها باشد.

وی ادامه داد: عراق از حمایت امریکا و کشورهای دیگر در منطقه و جامعه جهانی برخوردار شد اما این حمایت نباید تنها محدود به بُعد نظامی باشد بلکه باید بر همکاری و حمایت از اقتصاد، توسعه، حکمرانی خردمندانه برای پاسخگویی به الزامات مردم از جمله مدارس، بیمارستان‌ها و زندگی آزاد و عزتمندانه متمرکز باشد.

صالح در پایان گفت: شمار جمعیت عراق اکنون ۴۰ میلیون نفر است و در سال ۲۰۵۰ میلادی به ۸۰ میلیون نفر خواهد رسید و این وضعیت در همه کشورهایی که شاهد افزایش جمعیت هستند، صدق می کند، در صورت تداوم منازعات در منطقه، می نمی‌توانیم برای نسل‌های آتی اشتغالزایی کنیم، این امر شامل ایران، اردن، مصر و دیگر کشورهای همسایه هم می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *