قیمت نفت در پایان معاملات روز جمعه افزایش یافت و رکورد سه هفته اخیر را شکست و این افزایش قیمت در نتیجه تقویت تقاضا از سوی چین، بزرگترین واردکننده جهان، اتفاق افتاد.

نگارعلی_ قیمت نفت برنت، ۱.۰۸ دلار یا ۱.۳ درصد افزایش یافت و به ۸۵.۸۳ دلار در هر بشکه رسید و نفت وست‌تگزاس نیز ۱.۵۲ دلار یا ۱.۹ درصد افزایش یافت و به ۷۹.۶۸ دلار در هر بشکه رسید و هر دونفت شاخص بالاترین قیمت خود را از ۱۳ فوریه تجربه کردند. در مقایسه با هفته گذشته، برنت ۳.۰۱ دلار یا ۳.۶۳ درصد افزایش یافت و وست‌تگزاس نیز ۳.۳۶ دلار یا ۴.۴ درصد افزایش یافت.
بیشتر بخوانید:
رشد قیمت مسکن به نقطه بحران رسیده/ دولت وعده بزرگ داد اما حالا تقصیر را گردن دلالان می‌اندازد
پیش‌بینی یک کارشناس از رقم حقوق کارگران در سال آینده/ بازنشستگان منتظر افزایش ۳۰ درصدی حقوق باشند؟

بررسی‌ها حاکی از آن است که انتظار افزایش تقاضا از سوی چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، به جهش قیمت‌ها در بازار نفت کمک کرده‌است، با این حال تحلیلگران اقتصاد انرژی بر این باورند که تاثیر همه‌گیری کرونا بر تقاضای جهانی نفت بسیار گسترده‌تر از آن است که به زودی از میان برود.

قیمت نفت رکورد شکست/ چه آینده‌ای پیش روی طلای سیاه است؟

وانگ ژ، اقتصاددان ارشد در Caixin Insight Group، در این خصوص گفته‌است که در حال حاضر پایه‌های بهبود اقتصاد هنوز محکم نشده است و بازگرداندن کامل تولید و نظم اجتماعی به حالت عادی زمان‌بر است.

با این حال آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که تقاضای جهانی نفت در سال جاری به دلیل بهبود اقتصادی چین به سطوح بی‌سابقه‌ای افزایش یابد؛ آژانس مستقر در پاریس در گزارش بازار نفت فوریه خود اعلام کرد که پیش بینی می شود تقاضا در سال جاری با دو میلیون بشکه افزایش به ۱۰۱.۹ میلیون بشکه در روز برسد. در گذشته این آژانس رشد ۱.۹ میلیون بشکه در روز را پیش بینی کرده بود.

با این حال، افزایش ذخایر نفت خام آمریکا، خوش بینی در چین را کمی خنثی می‌کند. اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده گفته‌است که موجودی انبارها در بزرگترین اقتصاد جهان، که نشانگر تقاضای سوخت است، در هفته گذشته ۱.۲ میلیون بشکه افزایش یافته است.

جو دکارولیس، مدیر اداره اطلاعات انرژی آمریکا قبلاً گفته بود که «پیش‌بینی ما برای مصرف جهانی نفت به شرایط اقتصادی نامشخص، به‌ویژه در چین، بستگی دارد.»

در نتیجه چگونگی تغییر اقتصاد چین پس از بازگشایی آن از قرنطینه‌ می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر مصرف جهانی فرآورده‌های نفتی داشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *