زلزله شدید ترکیه-سوریه باعث شده است تا ارزش لیر به پایین‌ترین میزان خود برسد و بسیاری از شاخص‌های بورسی در ترکیه هم روندی نزولی پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، لیر ترکیه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ در مسیر نزولی قرار گرفت و بعد از زلزله شدید در این کشور به پایین‌ترین میزان خود رسید.

لیر ترکیه که به دلایل مختلف در مسیر نزولی قرار داشت، با زلزله ترکیه-سوریه، کف ارزشی جدیدی را به ثبت رساند.

رویترز نوشت قیمت لیر ترکیه همراه با ساختمان‌های این کشور فرو ریخت. ارز رایج ترکیه پیش از زلزله بامداد دوشنبه، در مسیری نزولی قرار داشت. طی چند مدت اخیر، لیر ترکیه از جهات مختلف تحت فشار قرار داشت. قدرت گرفتن دلار نخستین عامل فشار بر لیر بود. در کنار آن، ریسک‌های ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه و تورم افسارگسیخته در این کشور هم منجر به کاهش ارزش لیر شده بود.

اما هم‌زمان با زلزله ۷.۸ ریشتری در جنوب ترکیه و شمال سوریه، لیر دوباره در مسیر نزولی قرار گرفت و نسبت دلار به لیر به ۱۸.۸۵رسید. علاوه بر لیر، بسیاری از شاخص‌های بورسی در ترکیه هم روندی نزولی را در پیش گرفتند.

بورس استانبول هم موقتا معاملات را متوقف کرده‌ است. دلیل توقف فعالیت بورس لندن، حضور چندین شرکت مهم فعال در بازار سهام در منطقه زلزله‌زده بوده‌است.

اقدامات واشنگتن برای تحت فشار گذاشتن آنکارا در ماه‌های اخیرا منجر به ریزش ارزش لیر ترکیه شده بود. افزایش تورم و ادامه سیاست‌های انبساطی (کاهش نرخ بهره) از طرف رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه هم باعث شده لیر رکوردهای پایین بسیاری را طی بیش از یک سال گذشته بشکند.

زمین‌لرزه اخیر در ترکیه، بازار پرنوسان ارز این کشور را بیشتر تحت تاثیر قرار داده و به مشکلات آن افزوده‌است.

ترک‌ها که در انتظار برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه می بودند، اکنون دچار بحران زلزله شده‌اند. این زمین‌لرزه تا ساعت ۲ ظهر روز دوشنبه، منجر به کشته شدن ۹۱۲ نفر در ترکیه و ۵۶۰ نفر در سوریه شده‌است. کشورهای مختلف از اروپا گرفته تا خاورمیانه، بسیج شده‌اند تا کمک‌های خود را راهی ترکیه و سوریه کنند. حوالی ساعت ۱۴:۳۰ روز دوشنبه، دوباره زلزله‌ای به بزرگی ۷.۵ ریشتر این منطقه را لرزانده‌است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *