نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه ریسک نوسان نرخ ارز را بابت دریافت تسهیلات صنعت خودرو پذیرفتیم ، گفت: این موضوع را به مسئولان بانک مرکزی و وزارت صنعت اعلام کردیم ولی در نهایت تسهیلاتی پرداخت نشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شاپور سامعی در یک نشست خبری اظهار داشت: بابت دریافت تسهیلات ۸۴۴ میلیون یورویی صنعت خودرو قبول کردیم که ریسک نوسان نرخ ارز را پوشش دهیم ولی تاکنون موفق به دریافت تسهیلات نشده‌ایم.

خبرنگار فارس پرسید رئیس‌کل بانک مرکزی می‌گوید خودروسازان ریسک نوسان نرخ ارز را نپذیرفتند و حاضر نشدند تسهیلات ارزی را با نرخ روز بازپرداخت، بپردازند. در عین حال قطعه‌سازان از پذیرفتن این موضوع در حضور وزیر صنعت خبر می‌دهند. آیا وزیر صنعت این مسئله را به رئیس‌کل بانک مرکزی انتقال نداده است؟ سامعی پاسخ داد: در ابتدای کار حدود یک تا یک ماه و نیم حق با بانک مرکزی بود و خودروسازان و قطعه‌سازان در جلسات مختلف این موضوع را مطرح کردند که اگر نرخ ارز در سال آینده افزایش یابد، بازپرداخت ارز مشکل خواهد بود. این مسئله را قبلاً نیز تجربه کرده بودیم و باعث ورشکستگی برخی شرکت‌ها شده بود.

وی ادامه داد: بعد از مدتی که دیدیم بانک مرکزی ریسک نوسان نرخ ارز را نمی‌پذیرد و این موضوع به تصویب شورای عالی پول و اعتبار هم رسید، ریسک نوسان نرخ ارز را پذیرفتیم و این موضوع را به مسؤولان بانک مرکزی و وزارت صنعت نیز اعلام کردیم. وقتی کار به مرحله نهایی رسید، دستورالعمل بانک مرکزی سررسید شد و درخواست تمدید آن را ارائه کردیم.

وی افزود: در عین حال، درخواست کردیم که خودمان ارز نیما و یا غیره را تأمین کنیم و بانک مرکزی معادل ریالی آن را به ما بدهد که این موضوع هم مسکوت ماند و در نهایت تسهیلاتی پرداخت نشد.

* نامه نگاری برای تمدید دستورالعمل ترخیص مواد اولیه

وی در ادامه با اشاره به دستور قبلی معاون اول رئیس‌جمهور در رابطه با ترخیص مواد اولیه وارداتی قطعه‌سازان از گمرک، اظهار داشت: طبق آن دستورالعمل ۶۰ تا ۷۰ درصد اجناس وارداتی با کپی اسناد ترخیص می‌شدند و بابت بقیه اجناس نیز می‌توانستیم بعد از ترخیص، تسویه کنیم.

وی ادامه داد:‌این دستورالعمل حالا سررسید شده و گمرک این فشار را به تولیدکنندگان وارد کرده که امکان اجرای دستورالعمل قبلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برای تمدید این دستورالعمل به گمرک نامه کتبی زده‌ایم،‌گفت: از گمرک‌ خواستیم تا شرایط لازم برای ترخیص مواد اولیه وارداتی با کپی اسناد فراهم شود.

* درخواست قطعه‌سازان برای برخورداری از ارز آزاد

سامعی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر استفاده از ارز نیما و ارز اشخاص برای قطعه‌سازان و خودروسازان اختلاف ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی دارد،‌گفت: استفاده از این ارزها تقریباً معادل نرخ ارز آزاد می‌شود به طوری که هم اکنون قیمت ارز نیما ۱۰ هزار و ۹۶۰ تومان، ارز اشخاص ۱۱هزار و ۱۰۰ تومان و ارز آزاد ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان است.

وی ادامه داد: بانک مرکزی اجازه نمی‌دهد که برای تأمین نیازمان از ارز آزاد استفاده کنیم و در این شرایط استفاده از ارز اشخاص نیز ریسک بالایی دارد و در مجموع تا مرحله دریافت فاکتور حدود ۲ ماه زمان می‌برد. در عین حال، استفاده از ارز نیما هم زمان‌بر است. به همین دلیل درخواست استفاده از ارز آزاد را داریم.

نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان افزود: در این مورد دولت هر طور می‌خواهد واردات خودرو را با هر تعرفه‌ای آزاد کند، زیرا سگمنت قیمتی خودروهای وارداتی با خودروهای داخلی متفاوت است، اما اجازه دهند ما از ارز آزاد استفاده کنیم.

وی تصریح کرد:‌مسؤولان می‌گویند اگر ارز را آزاد کنیم، قیمت دلار بالا می‌رود اما حرف ما این است که استفاده از ارز را برای واردات هر نوع کالایی آزاد نکنند ولی برای تولیدکنندگان آزاد شود تا بتوانیم در زمان کوتاه‌تری ارز مورد نیازمان را تأمین کنیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *