تهران – ایرنا – نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: ٧٠ تا ٧٢ درصد شاغلان در مشاغل پایین دست بیمه نیستند و در رابطه‌های ناسالم کار می‌کنند و حقوق‌های حداقلی ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

«فرامرز توفیقی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره مشکلات کارگران روزمزد گفت: یکی از معضلات جوامع، عدم ساماندهی کارگران روزمزد است. مادامی که نقشه‌های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت در حوزه‌های مختلف اشتغال (خدمات، کشاورزی و صنعتی) نداشته باشیم گردش کارگران روزمزد امری بدیهی است.

وی افزود: باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای ایجاد اشتغال معنادار در حوزه‌های مختلف داشته باشیم و سپس امیدوار باشیم که دیگر شاهد گردش کارگران در بخش‌های مختلف نباشیم.

این فعال کارگری بیان کرد: کشاورزان چون نمی‌توانند معیشت خود را از این طریق برطرف کنند به کارگر روزمزد تبدیل می‌شود.

وی تصریح کرد: ابتدایی‌ترین کار در این حوزه سامان بخشیدن به این نوع کارگران است نه صرف اشتغال آنها و تا زمانی که نتوانیم آنها را ساماندهی کنیم شاهد آسیب‌ها و بداخلاقی‌ها اجتماعی خواهیم بود.

نماینده کارگران اظهارداشت: همیشه تاکید داشتیم که باید به مسائل به شکل فرآیند توجه کنیم و صرف اینکه بگوییم کارگر روزمزد داریم که مبلغی درآمد دارد و گذران زندگی می‌کند کافی نیست، بلکه نداشتن گردش مالی و امنیت شغلی و ساماندهی نشدن می‌تواند تبعات اجتماعی بسیاری داشته باشد.

ابتدایی‌ترین موضوعی که گفتیم سامان‌بخشی به مشاغل و اینگونه افراد است و اگر این اتفاق می‌افتد می‌توانستیم برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی مشاغل و افراد در برنامه‌ریزی‌ها موثر است، گفت: وزیر کار همواره تاکید دارند که مشاغلی که قابل احصاء نیستند وام دو میلیونی می‌گیرند و این اقدام توسط شهرداری‌ها انجام می‌شود، در حالیکه پیش از این شاهد بودیم که شهرداری با این افراد بدرفتاری می‌کرد حال چگونه می‌توانیم راستی آزمایی و سلامت آزمایی کنیم که این وام‌ها به دست افراد و کارگرانی که دغدغه زندگی دارند می‌رسد؟ چرا که هیچ گونه آماری از این افراد وجود ندارد.

توفیقی گفت: کمک کردن به افراد مزدبگیر بسیار سخت است چون قابلیت شناسایی برای ما دشوار است و مجبور هستیم که به راه‌های دیگری متوسل شویم.

وی افزود: امیدوارم شیوع بیماری کرونا تلنگری برای دولتمردان باشد تا سامان‌بخشی زیرساخت‌های هر کلونی همچون خانواده، محله، شهر و استان که ابتدایی‌ترین نیازهای شهرنشینی است را در برنامه های خود قرار دهند.

این فعال کارگری گفت: متاسفانه در وجود ما سوء استفاده کردن نهادینه شده است و نمونه آن ثبت نام افراد برای دریافت وام یک میلیون تومانی است و از سوی دیگر راستی آزمایی آماری نیز نداریم تا بررسی کنیم این تسهیلات به دست افراد موردنظر رسیده است یا نه؟ و در حال حاضر نمی‌توانیم بگوییم این کمک‌هایی که دولت انجام می‌دهد به مشاغل آسیب‌پذیر که بیشتر کارگران روزمزدند می‌رسد.

وی با بیان اینکه در مشاغل پایین دست ۲۸ تا ۲۹ درصد افرادی هستند که فهرست بیمه برایشان رد می‌شود، افزود: تا زمانی که نگران شفافیت آماری باشیم و دوست نداشته باشیم آمارها شفاف باشد در این تاریکی هر اتفاقی می‌افتد، از جمله زیرمیزی‌ها، رابطه‌های پنهان، استفاده از دوستان و آشنایان و ارتباطات و مسائلی از این دست.

توفیقی درباره حقوق معوق کارگران نیز گفت: حقوق معوق با توجه به گردش مالی نامناسب در بنگاه های کوچک و به خصوص در شرکت‌هایی که پشتیبانی دهنده به صنایع همچون خودروسازی هستند وجود دارد و کرونا نیز مزید بر علت شده است.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات موثر ی که معاونت روابط کار وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی انجام داد این بود که از مهرماه سال گذشته بنگاه‌هایی که مشکلات مالی دارند را شناسایی و به آنها کمک کرد. براساس آمار چندین ۱۰ هزار بنگاهی که حقوق معوق داشت، از این طریق شناسایی شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *