نایب‌ رییس کمیسیون امنیت ملی گفت: پیوستن به معاهده FATF موضوعی است که باید پس از بازگشت آمریکا به برجام و اینکه واقعاً آمریکایی‌ها خود را ثابت کردند، مدنظر قرار بگیرد.

پیوستن ایران به FATF

محمد آیتی، اقتصاد۲۴ – امروز نقش تحریم‌ها بر نابسامانی اقتصاد ایران بر کسی پوشیده نیست، هرچند در این اوضاع آشفته مولفه‌های دیگر از جمله سوءمدیریت هم بیداد می‌کند.

چندی پیش، حسن روحانی اعلام کرد ما از هیچ فرصتی برای رفع تحریم‌ها غافل نخواهیم بود و حال به‌نظر می‌رسد روی کار آمدن جو بایدن و اظهارنظر‌های او و اطرافیانش بتواند فرصتی برای این مهم را ایجاد کند، موضوعی که در سیاست‌های ترامپ هیچ امیدی به آن نبود.

امروز از جمله مسائلی که باعث بروز مشکلات فراوان برای بازرگانانی ایرانی و نیز بازگرداندن پول‌های بلوکه شده ایران نزد کشورهای دیگر شده است، مسئله قرار گرفتن در لیست سیاه FATF است، لیستی که اگر کشوری در آن قرار گیرد به سختی قادر به نقل و انتقال ارز خواهد بود و عملا سیستم بانکی کشور را مختل و درآمدهای صادراتی را با مشکلات جدید مواجه می‌کند، امری که امروز ایران به شدت به آن دست به گریبان است.

اما آیا با کنار رفتن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری تندرو آمریکا و روی کارآمدن جو بایدن و ابراز تمایل وی برای بازگشت آمریکا به برجام، می‌توان به رفع تحریم‌ها از سوی واشنگتن و پیوستن به FATF از سوی تهران امید داشت؟

در همین رابطه، شهریار حیدری نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: زندگی همه مردم دنیا زنجیره‌وار به‌هم متصل است. هرچند جغرافیای ملت‌ها مرز جداکننده‌ها آن‌ها است، اما همه جوامع برای زندگی به یکدیگر نیاز دارند.
دور کردن ایران از ارتباط با دیگر کشور‌ها هیچ منطقی ندارد

وی افزود: ارتباط ملت‌ها با یکدیگر جنبه مهم اقتصادی هم دارد. از این‌رو ایران به‌عنوان یکی از این زنجیر‌ه‌ها که البته محکم و قوی است، تعریف و معرفی شده است. ایران به هیچ وجه نمی‌خواهد خود را از ملت‌ها و جوامع جدا کند، زیرا اهمیت این ارتباط‌ها را می‌داند. دور کردن ایران از ارتباط با دیگر کشور‌ها هیچ منطقی ندارد.

نماینده قصرشیرین تصریح کرد: نکته حائز اهمیت به خصوص در ارتباط اقتصادی کشور‌ها با هم، رعایت اصول و چهارچوب‌ها و البته حفظ منافع دو دولت است. توافق برجام هم بر همین اساس و با حفظ منافع دولت‌ها نوشته شد، اما آمریکا با بدعهدی زیر میز مذاکره زد، چون عادت به قلدری کرده است.

حیدری یادآور شد: اگر بایدن و یا مشاورانش خبر از بازگشت به برجام می‌دهند باید شفاف و صریح بگویند با چه رویکردی می‌خواهند به این توافق بین‌المللی برگردند؟ در زمان دموکرات‌ها برجام به امضا رسید، اما در همان ایام، آن‌ها زمان زیادی را از ما گرفتند.

نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: متاسفانه در آمریکا تاکتیک‌ها تغییر پیدا می‌کند، اما اصول قلدرمابانه آن‌ها به قوت خود باقیست. ما از منطق دفاع می‌کنیم و برای گفت‌وگوی اصولی آماده‌ایم. از این‌رو طرف مقابل هم باید این اصول را بداند و به آن پایبند باشد در غیراینصورت گفت‌وگوی بدون خروجی کمکی به اقتصاد مملکت نخواهد کرد.

حیدری با اشاره به اینکه اگر بایدن می‌خواهد خود را به ایران ثابت کند باید در همان ابتدای امر همه تحریم‌ها را لغو کند، افزود: عملیاتی‌شدن توافق نیاز به زمان معین دارد. قرار نیست ما زمان را از دست بدهیم و به توافق عمل کنیم، اما طرف مقابل هیچ سودی برای ما نداشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا عضویت ایران در گروه اقدام مالی در زمان بایدن امکان‌پذیر است؟ گفت: FATF موضوعی است که باید پس از برجام و اینکه واقعاً آمریکایی‌ها خود را ثابت کردند، مدنظر قرار بگیرد. باید تحریم‌ها برداشته شود تا اوضاع و احوال اقتصادی رنگ و بوی بهتری به خود بگیرد و سپس از آن‌جایی که ما اهل منطق هستیم به آن موضوع هم جدی‌تر فکر خواهیم کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *