شورای اروپا از اعمال تحریم علیه سه شخص و یک نهاد به اتهام «ارسال پهپاد به روسیه برای شرکت در جنگ علیه اوکراین» خبر داد.

ریاست شورای اروپا در صفحه توییتر نوشت: پس از سه روز مذاکره، سفرای اتحادیه اروپا درباره اقدامات علیه نهادهای تامین‌کننده پهپادهای ایرانی که در اوکراین به کار می‌روند، توافق کردند. روند مکاتبات به پایان رسیده است.
تحریم‌های جدید ایران چیست؟

شورای اروپا در وبسایت رسمی خود اعلام کرد که تحریم‌های امروز اتحادیه اروپا نشان‌دهنده عزم این اتحادیه در ارائه پاسخ سریع و قاطع به اقدامات ایران در حمایت از ستیزه‌جویی‌های روسیه علیه اوکراین است.

شورای اروپا در ادامه نوشت: اموال کسانی که تحت تحریم قرار گرفته‌اند بلوکه خواهد شد و اشخاص و شرکت‌های اتحادیه اروپا از تامین مالی آنها منع خواهند شد. اشخاص تحت تحریم قرار گرفته همچنین از سفر به کشورهای عضو اتحادیه منع خواهند شد.

این شورا در ادامه از آمادگی خود برای اعمال تدابیر محدودکننده علیه دو شخص و دو نهاد دیگر خبر داد.

محمد حسین باقری، سید حجت الله قریشی و سعید آقاجانی در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.

این اتحادیه همچنین تحریم‌هایش را علیه صنایع هوایی شاهد اعمال کرده است.

این تحریم‌ها در پی اعاهای مطرح‌شده از سوی برخی مقامات کشورهای اروپایی، مبنی بر این‌که از پهپادهای ایرانی که سال‌ها قبل به روسیه تحویل داده شده‌اند، در جنگ علیه اوکراین استفاده شده مطرح می‌شود و این در حالی است که ایران قویاً مخالف جنگ و تسلیح هر یک از طرفین جنگ بوده و هست و به مقامات اوکراین گفته‌ است چنانچه سندی در خصوص استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین وجود دارد، ارائه کنند.

در ادامه آمده است: کشورهای اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند دارایی سه شخص و یک نهاد مسئول تحویل این پهپادها را مسدود کنند؛ اتحادیه اروپا همچنین آماده گسترش تحریم‌ها علیه ۴ نهاد ایرانی دیگر است که پیش از این در لیست تحریمی قبلی گنجانده شده بودند.
تحریم‌های جدید ایران به دلیل ناآرامی‌ها

جوزپ بورل همچنین گفته بود، این اتحادیه در حال بررسی پیشنهاد بسته تحریمی علیه ایران به دلیل ناآرامی‌های اخیر است.

به دنبال این اظهارات بورل، اتحادیه اروپا، دوشنبه گذشته (۱۷ اکتبر) تحریم‌هایی را علیه وزیر ارتباطات ایران، پلیس امنیت اخلاقی و بخش سایبری سپاه پاسداران اعمال کرد.
ادعای فروش پهپاد ایرانی به روسیه اثبات نشد

پولیانسکی با اشاره به این‌که هیچ شواهد و مدارکی برای اثبات این ادعای کشورهای غربی به شورای امنیت سازمان ملل ارائه نشده است، گفت: هدف همکاران غربی ما روشن است؛ آنها سعی دارند هم‌زمان به دو هدف بزنند، این که با پیش کشیدن بهانه‌ای ساختگی هم‌زمان به ایران و روسیه فشار بیاورند.

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز شب گذشته در گفت‌وگو با همتای کرواتش با اشاره به حوادث اخیر اوکراین و ادعاهای مطرح‌شده از سوی برخی مقامات این کشور، مبنی بر اینکه از پهپادهای ایرانی که سال‌ها قبل به روسیه تحویل داده شده‌اند، در جنگ علیه اوکراین استفاده شده، اظهار کرد: ما قویاً مخالف جنگ و تسلیح هر یک از طرفین جنگ بوده و هستیم و به مقامات اوکراین گفته‌ایم چنانچه سندی در خصوص استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین وجود دارد، ارائه کنند.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *