آمار رسمی نشان داد واردات نفت خام به چین در ژوئن به دلیل تقاضای بالای پالایشگاه‌های بزرگ دولتی نسبت به ماه پیش از آن افزایش پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، آمار اداره گمرک چین نشان داد: واردات نفت خام این کشور در ژوئن به ۹.۶۳ میلیون بشکه در روز رسیده است که ۱.۷ درصد در مقایسه با ۹.۴۷ میلیون بشکه در روز در ماه مه و ۱۵.۲ درصد در مقایسه با ۸.۳۶ میلیون بشکه در روز در ژوئن سال گذشته افزایش داشته است.

با وجود حاشیه سود ضعیف‌تر پالایش و اشباع عرضه فرآورده‌های نفتی، تقاضا برای نفت خام در چین ماه گذشته به دلیل راه‌اندازی پالایشگاه جدید شرکت هنگلی پتروکمیکال و افزایش فعالیت آن به ظرفیت کامل ۴۰۰ هزار بشکه در روز در اواخر ماه مه، افزایش پیدا کرد. یک پالایشگاه دیگر شرکت ژیجیانگ پتروکمیکال به ظرفیت ۴۰۰ هزار بشکه در روز فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و تقاضا برای نفت خام را بالاتر برده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، واردات نفت خام چین در ماه ژوئن نسبت به ماه مه افزایش پیدا کرد اما کمتر از رکورد ۱۰.۶۴ میلیون بشکه در روز در آوریل بود، زیرا پالایشگاه‌های چینی در آوریل پیش از آنکه مهلت معافیت‌ها از تحریم‌های آمریکا به پایان برسد از فرصت موجود برای خرید نفت ایران استفاده کردند. در نتیجه واردات نفت خام چین در مه کمتر از رکورد ماهانه در آوریل بود، زیرا پالایشگاه‌های چینی واردات نفت ایران را پس از پایان معافیت‌های آمریکا به میزان چشمگیری کاهش دادند و برخی از پالایشگاه‌های دولتی وارد دوره تعمیراتی شدند.

طبق آمار گمرکی چین، واردات نفت خام این کشور در نیمه اول سال ۲۰۱۹ به حدود ۹.۸۷ میلیون بشکه در روز رسید که ۸.۸ درصد در مقایسه با نیمه اول سال ۲۰۱۸ افزایش داشت.

با این حال انتظار می‌رود با بروز نشانه‌های کندی اقتصادی و محدود شدن فعالیت پالایش پالایشگاه‌های چینی در سه ماهه سوم به دلیل موج گسترده آغاز فعالیت پالایشگاه‌های جدید و کند شدن تقاضای داخلی برای سوخت که باعث ایجاد اشباع عرضه در این کشور شده و سود پالایش را کمتر می‌کند، تقاضای چین برای نفت خام و احتمالاً وارداتش کمتر شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *