روند حرکت در بازار طلا و سکه و ارز عصر امروز به گونه ای دیگر رقم خورد به طوری که معامله گران حرفه ای دست از فعالیت کشیدند.

در حالی که عصر امروز نرخ هر دلار در بازار آزاد به ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان رسید، صرافی‌های بانکی قیمت دلار را ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کردند.

به این ترتیب بسیاری از فروشندگان ارز در بازار ترجیح دادند ارز خود را به جای صرافی‌های معمولی به صرافی‌های بانکی بفروشند چرا که صرافان در بازار آزاد قیمت بالاتر از ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان را برای خرید ارز پیشنهاد نمی‌دادند.

بسیاری از صرافان در پاسخ به این سئوال که دلیل ریزش قیمت‌ها در بازار چیست می‌گفتند عرضه ارز در بازار با افزایش روبرو شده است.

بسیاری از فعالان پایین آمدن قیمت را تحت تاثیر افزایش عرضه ارز از سوی بانک مرکزی می‌دانند. برخی دیگر نیز خروج تقاضای احتیاطی را عامل ریزش قیمت ها در بازار ارزیابی می‌کنند. از سوی دیگر محدودیت در نقل و انتقال بین بانکی به روزنه صد میلیون تومان از سوی فعالان بازار تاثیر بسیار بالایی بر این بازار گذاشته و زمینه مهار سفته‌بازی را فراهم کرده است.

نوسان به سود اقتصاد نیست

نه فقط بسیاری از صرافان و فعالان اقتصادی که برخی کارشناسان نیز بر این عقیده اند که تاثیر نوسان در بازار ارز بر اقتصاد بسیار مضر است و ثبات قیمت‌ها می‌تواند آینده اقتصاد را قابل پیش بینی کند.

قیمت دلار در حالی به محدوده ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است که در فاصله کوتاهی قیمت در بازار آزاد حتی از ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان نیز فراتر رفت. به این ترتیب کاهش نزدیک به دو هزارتومانی قیمت‌ها در شرایط کنونی نوسانی غیر منطقی تلقی می‌شود . در یک روز کاهش قیمت دلار بیش از ۳۰۰ تومان بود.

هر چند همتی، رییس کل بانک مرکزی تاکید کرده است دلالان نباید قدرت بانک مرکزی را در مهار بازار دست کم بگیرند اما بازگشت ثبات به بازار خواسته بسیاری از فعالان و کارشناسان اقتصادی است.

ورق در بازار سکه برگشت

با ریزش قیمت دلار در بازار آزاد، قیمت‌ها در بازار سکه و طلا نیز برگشت و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۴ میلیون و ۳۲۸ هزار تومان رسید. بسیاری از فعالان بازار می‌گویند ریزش قیمت‌ها عرضه سکه‌های سرمایه‌گذاری شده را با افزایشی بسیار اندک روبرو کرد. به عبارت دیگر تخلیه حباب قیمتی در بازار سکه سبب شد روند ریزش قیمت‌ها تشدید شود. قیمت ربع سکه و نیم سکه نیز کاهشی نزدیک به ۵۰ هزار تومان را تجربه کرد. میزان کاهش قیمت هر گرم طلا نیز ۱۲ هزار تومان در یک روز اعلام شد و هر گر طلا در بازار حدد ۴۳۷ هزار تومان قیمت خورد.

بازار به کدام سمت می‌رود؟

بسیاری از فعالان بازار در پاسخ به این سئوال که قیمت‌ها در روزهای آتی به کدام سو می‌ رود؟ می گویند نوسان چه کاهشی و چه افزایشی بازار را با وضعیت غیر معمول و توقف خرید و فروش روبرو می‌کند . معامله گران حرفه ای در هفته گذشته نیز دست از خرید و فروش در حالی کشیدند که صف‌های طولانی برای خرید دلار ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومانی مقابل صرافی‌های بانکی تشکیل شده بود .

در شرایط کنونی نیز بسیاری از صرافان در بازار خرید و فروش را متوقف کردند بازار در حالی به فعالیت خود پایان داد که دلالان حاشیه خیابان به عابران گوشزد می کردند که قیمت‌ها فردا کمتر از امروز است و فروش دلار به سود آنهاست اما خبری از پیشنهاد قیمت ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان نبود بلکه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان کمتر از این رقم را پیشنهاد می‌دادند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *