تهران- ایرنا- وزیران امور مالی و اقتصادی استرالیا، کانادا، سنگاپور و اندونزی بدون اشاره به نام دو ابر قدرت اقتصادی جهان، ‌با یادآوری مخاطرات روزافزون جنگ تجاری آمریکا و چین، ‌ از این دو کشور خواستند به این تنش پایان دهند.

وزرای امور مالی و اقتصادی استرالیا، کانادا، ‌ سنگاپور و اندونزی در یک اظهاریه که در تارنمای موسسه سیاستگذاری راهبردی استرالیا منتشر شد، ‌ اعلام کردند: نباید یکجانبه گرایی و سیاست حمایت از تولید داخل را دنبال کنیم. توسل به رویارویی و تقابل به جای گفت وگو صرفا باعث تشدید مخاطرات، از بین رفتن اعتماد و تضعیف روند بهبود اقتصادی جهان خواهد شد.

این وزرا با تاکید بر این نکته که مصالحه کلید پیروزی برد- برد و اعتماد متقابل است، ‌ خاطر نشان کردند، اذعان می کنیم که مسایل قانونی نظام تجارت جهانی باید مورد توجه قرار بگیرد.

در این اظهاریه همچنین آمده است، بلاتکلیفی و بی ثباتی حاکم بر فضای اقتصاد جهانی باعث کاهش مبادلات تجاری و تولید شده است. بی ثباتی بازار مالی و ارزی افزایش و گردش سرمایه اقتصادهای نوظهور کاهش یافته است. وخامت شرایط تجارت جهانی بر اعتماد سرمایه گذار، هزینه کار و تولید تاثیر گذاشته است.

این وزرای مالی و اقتصادی تاکید کردند، سیستم چندجانبه گرایی شکل گرفته پس از جنگ دوم جهانی هم به کشورهای بزرگ و هم کشورهای کوچک اجازه می دهد از پتانسیل خود کاملا استفاده کنند. سیستم چندجانبه گرایی، به ویژه تشکلاتی مانند گروه ۲۰، می تواند سمت و سوی اقتصاد جهانی را به وضعیتی شفاف تر و مبتی بر همکاری بیشتر بازگرداند.

دولت آمریکا مارس ۲۰۱۸ (اسفند ۹۶)، ‌ یک ماه پس از آغاز مذاکرات تجاری آمریکا و چین، ‌ گزارش بازرسی درباره کالاهای چینی را منتشر و اعلام کرد، ۲۵ درصد بر تعرفه گمرکی ۵۰ میلیارد دلاری کالای چینی می افزاید.

در مه ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۹۷)، ۱۰ روز پس از صدور بیانیه مشترک دو کشور مبنی بر توقف جنگ تجاری، دولت آمریکا از تداوم اجرای افزایش تعرفه گمرکی بر کالاهای چینی خبر داد.

آمریکا در ۲۰۱۹ (اردیبهشت ۹۸) چین را به عقب نشینی از موضع پیشین متهم و اعلام کرد، تعرفه گمرکی بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را که قبلا ۱۰ درصد افزایش داده بود، به ۲۵ درصد افزایش می دهد و افزایش تعرفه گمرکی ۳۰۰ میلیارد دلاری کالای چینی باقی مانده را آغاز می کند. چین نیز در واکنش به این اقدامات تعرفه ای آمریکا تا کنون بر روی ۱۲۰ میلیارد دلار از کالاهای آمریکا تعرفه اعمال کرده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *