به گزارش ۹ صبح: برای پیش بینی بورس امروز –چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس ۸ هزار و ۵۸۱ واحد نزول کرد و به رقم ۲ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۸۲۷ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۲۱ هزار و ۷۲ واحد پایین آمد و در رقم ۷۸۲ هزار و ۲۵۲ واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس ۲۵۳ واحد افت کرد و به رقم ۲۹ هزار و ۱۰۱ واحد رسید. شاخص هم وزن فرابورس نیز کاهش ۴ هزار و ۴۳۶ واحدی داشت و به سطح ۱۴۰ هزار و ۲ واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، ۲۵۳ نماد رشد قیمت و ۴۳۱ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۳۷ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۶۳ درصد بازار افت قیمت داشتند.

روز سه‌شنبه در بورس شرکت پاکسان (شپاکسا)، شرکت سرمایه گذاری اعتبار ایران (واعتبار) و شرکت نورد آلومینیوم (فنوال) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت داروسازی دانا (ددانا)، شرکت ایران خودرو دیزل (خاور) و شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا (حسینا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای حفاری (شرکت حفاری شمال)، قنیشا (شرکت قند نیشابور) و ثشاهد (شرکت سرمایه گذاری شاهد) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت آسیا سیر ارس (حآسا)، شرکت کشت و دامداری فکا (زفکا) و شرکت پگاه گیلان (غگیلا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات سه‌شنبه، ۱۱۰ نماد صف خرید داشتند و ۱۶۶ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۳۳ درصدی نسبت به روز قبل به ۹۰۶ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۸۳ درصدی به ۲ هزار و ۲۰۳ میلیارد تومان رسید.

پیش بینی بورس امروز

معامله‌گران در شرایطی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته می‌روند که در ۳ روز اخیر شاخص روند نزولی  داشته و دیروز نیز افت ۸ هزار واحدی را ثبت کرد. دیروز شاخص در نیم ساعت ابتدایی ۵۳ هزار واحد ریزش کرد و پس از آن به سمت بالا تغییر جهت داد اما در نهایت ۸ هزار واحد پایین‌تر از روز قبل ایستاد. شاخص هم وزن نیز در نیم ساعت ابتدایی ۲۵ هزار واحد پایین آمد. در ادامه هرچند روند نزولی متوقف شد اما در نهایت ۲۱ هزار واحد نسبت به روز قبل کاهش یافت. بنابراین ریزش هم وزن۲.۶ درصد بود و ریزش شاخص کل ۰.۳۷ درصد.

دیروز نمادهای میدکو، اخابر و خودرو بیشترین نقش را در افت شاخص داشتند. در مقابل، فولاد، وبملت و شپنا شاخص کل را بالا کشیدند.

در کنار رشد شاخص‌ها، دیروز ارزش معاملات خرد نیز افزایش پیدا کرد و با رشد ۸۴ درصدی، به رقم ۲۱ هزار و ۹۷۵ میلیارد تومان رسید.

اما برای سومین روز متوالی خروج پول حقیقی تداوم داشت و هزار و ۶۳۵ میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار خارج شد. دیروز نمادهای خودرو، گلدیرا، خساپا، ذوب و خگستر بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

همچنین سرانه فروش حقیقی بیشتر از سرانه خرید بود. سرانه فروش هر کد معاملاتی حقیقی ۴۱ میلیون تومان و سرانه خرید ۳۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود.

بدین ترتیب شاخص توانست کانال ۲.۳ میلیونی را حفظ کند اما همچنان نیروهای نزولی در بازار غلبه داشتند. دیروز صف‌های فروش، هم از نظر تعداد و هم از نظر ارزش، بیشتر از صف‌های خرید بودند. با این حال برخی معتقدند امروز صف‌های فروش در بازار جمع آوری خواهند شد و با توجه به ارزندگی اغلب سهم‌های بازار، معامله‌گران در سمت تقاضا فعال‌تر خواهند بود. این گروه معتقدند پس از ریزش سه روز اخیر، حال موقعیت خرید در بازار مهیا شده است. در مقابل ناظران بدبین معتقدند سهامداران رفتار هیجانی دارند و با توجه به موج بزرگ خروج سرمایه در سه روز اخیر، احتمال ریزش بازار را بیشتر می‌دانند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *