علی رضایی گفت: تجربه‌ها که مخصوصاً در ماه‌های گذشته به وفور دیده شد به ما می‌گوید که بهترین تصمیم، تک‌نرخی‌شدن ارز است. بی‌تردید اگر این فضای حاکم همچنان ادامه داشته باشد شاهد التهابات بیشتر در آینده خواهیم بود.

 

محمد آیتی، اقتصاد۲۴ ماه‌هاست که دولت با صادرکنندگان بر سر اینکه ارز خود را به موقع به بازار تزریق نمی‌کنند سر بحث دارد و یکی از عمده دلایل نوسانات ارزی را این رویکرد عده‌ای از صادرکنندگان می‌داند.

حال بانک مرکزی به صادرکنندگان مجوز داده که ارز حاصل از صادرات خود را در صرافی‌ها بفروشند موضوعی که تا پیش از این باید در سامانه نیما به ثبت می‌رسید تا مجوز صادرات به آن‌ها داده می‌شد، اما، چون برای این افراد صرف نداشت گاهی در ثبت ارز‌های خود سهل‌انگاری می‌کردند.

شاید این رویکرد بانک مرکزی نشان از این دارد که آن‌ها هم به‌دنبال تک‌نرخی‌کردن ارز هستند و این مسیر را علاج درد این بازار ملتهب می‌دانند.

در همین رابطه، علی رضایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: چندنرخی‌بودن ارز برای کشور رانت و فساد زیادی را به‌بار آورده است. عده‌ای که شاید تعداد آن‌ها هم کم نبود از ارز نیمایی و ۴۲۰۰ تومانی برای واردکردن کالا استفاده کردند، ولی در واقع کالایی به کشور وارد نشد. همین تجربه‌ها که مخصوصاً در ماه‌های گذشته به وفور دیده شد به ما می‌گوید که بهترین تصمیم، تک‌نرخی‌شدن ارز است. بی‌تردید اگر این فضای حاکم همچنان ادامه داشته باشد شاهد التهابات بیشتر در آینده خواهیم بود.

وی افزود: قوانین باید به‌گونه‌ای باشد که صادرکنندگان به فکر دورزدن قانون نباشند. اگر صادرکننده بداند که می‌تواند ارز خود را به قیمت واقعی در کشور بفروشد هیچ‌گاه مسیر‌های غیرقانونی را دنبال نمی‌کند. از این‌رو به نظر می‌رسد تصمیم اخیر بانک مرکزی در خصوص اینکه صادرکنندگان بتوانند ارز خود را به صرافی بفروشند کاری درست و مثمرثمر خواهد بود.

 

نماینده کنگاور در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان بازار ارز را مهار کرد؟ گفت: اینقدر فضا ملتهب شده که ابتکار عمل از دست همه دررفته است. من فکر نمی‌کردم دلار از ۱۵ هزار تومان بالاتر برود، اما امروز شاهد قیمتی حدود ۳۰ هزار تومان هستیم و هر لحظه امکان دارد از این هم بالاتر برود. ارائه راهکار نیازمند خردجمعی است و نمی‌توان خیلی سریع و دقیق نسخه‌ای تجویز کرد.

وی اظهار داشت: دولت بیش از اندازه به تیم اقتصادی خود که البته وحدت رویه هم ندارند و خیلی کارآمد هم نیست بها داده است. شخص رییس‌جمهور باید بداند که اوضاع فوق‌العاده حساس است و دیگر حق اشتباه باقی نمانده است. کمترین کار تشکیل یک اتاق فکر قدرتمند است که در آن اقتصاددانان و متخصصان کارآمد با افکار مختلف جذب شوند. بهترین تصمیم‌ها در تضارب آرا شکل می‌گیرد. متاسفانه محدودبودن به تفکر چند نفر کار را به این نقطه رسانده است و اکنون نارضایتی اجتماعی در اوج خود است.

رضایی در پایان خاطرنشان کرد: باید برای فروکش‌کردن فضای نامناسب بازار ارز یک تصمیم کوتاه‌مدت گرفته شود، زیرا تحمل مردم به‌سر رسیده است. از طرفی همه هنر دولت باید این باشد که تا خرداد ۱۴۰۰ که بر سر کار است همه تصمیمات میان‌مدت و بلندمدت خود را با اتاق فکری که پیشنهاد تشکیل آن را دادم، هماهنگ کند تا بیش از این خاطره منفی از خود در اذهان باقی نگذارد. باز هم تاکید می‌کنم اولین راه برای رسیدن به موفقیت در این عرصه، تک‌نرخی‌شدن قیمت ارز است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *