تهران – ایرنا – در حالیکه بازار سرمایه مدتهاست از کمبود تزریق نقدینگی رنج می‌برد و بی اعتمادی فزاینده‌ای در این بازار موج می‌زد، برگزاری مزایده بلوک ۱۲ درصدی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، جان تازه‌ای به این بازار بخشید و بتدریج تابلوی قرمزرنگ بورس، چند روز مستمر رنگ سبز را شاهد بود.

به گزارش ایرنا، راز این تاثیرگذاری در تفاوت قیمت تابلو و قیمت نهایی خرید این مزایده مهم بود که نشان داد خریدار (شرکت سرمایه گذاری اهداف) حاضر است بلوک ۱۲ درصدی شرکتی را به ارزش حدود ۱۰۸ هزار میلیارد تومان یعنی سه برابر قیمت تابلو معامله کند.

از طرف دیگر متقاضی دوم (شرکت بورسی پالایشگاه نفت تهران) که در مزایده ناموفق بود تا همین حدود رقابت کرد و این یعنی نقدینگی خوبی در شرکت‌ها برای سرمایه گذاری وجود دارد.

نکته مهمتر اینکه این معامله فقط ارزنده بودن سهم فارس را ثابت نکرد بلکه بسیاری از شرکت‌ها نیز همین وضعیت را دارا بودند و این مزایده که در تاریخ ایران بی سابقه بود، جرقه مهمی برای رونق و شکوفایی بازار سرمایه بود.

البته مسوولان امر باید درنظر داشته باشند که بازار سرمایه باید منبع تامین مالی رشد و توسعه اقتصاد ایران باشد و با درس گرفتن از اتفاقات سال ۹۹، تلاش کنند با تعریف ابزارهای مشتقه، صندوق پروژه‌ها، عرضه اولیه‌های به موقع، نظارت دقیق و جلوگیری از سوءاستفاده‌های عده‌ای که با دستکاری و اقدامات متخلفانه، سهامداران خرد حقیقی را متضرر می کنند، تلاش کنند تا طعم شیرینی روزهای اخیر به حلاوت مستمری برای رشد و پویایی اقتصاد ایران تبدیل شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *