تهران- ایرنا- عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان درباره شیوه حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا (اینستکس -INSTEX) و تاثیر آن بر فعالیت شرکت های کوچک و متوسط گفت: فارغ از هر نتیجه ای که این مهم به دنبال داشته باشد، گامی مثبت و رو به جلو تلقی می شود.

[کانال مالی ایران و اروپا گامی مثبت و رو به جلو است]

«رضا رضایی» امروز در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: اولویت در نظر گرفته شده در این شیوه مالی، دارو، غذا و مایحتاج عمومی مردم عنوان شده، اما ممکن است بتوان برای مواد اولیه و قطعات یدکی مورد نیاز قطعه سازان و خودروسازان نیز استفاده شود.
وی گفت: اینستکس به نظر می رسد گشایش جدیدی برای صنایع خودروسازی و قطعه سازی کشور باشد و باید دید مقام های اروپایی تا چه حد به تعهداتشان در این توافق جدید پایبندند.
به گزارش ایرنا، وزیران خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس یازدهم بهمن‌ماه امسال در حاشیه نشست اتحادیه اروپا اعلام کردند شیوه حمایت از تبادلات تجاری اروپا و ایران تحت عنوان INSTEX به ثبت رسمی رسیده است.
شرکتی که با عنوان INSTEX ثبت شده در پاریس مستقر خواهد شد و یک کارشناس بانکی آلمانی مسئولیت آن را برعهده دارد، همچنین انگلیس ریاست هیات نظارت را برعهده خواهد داشت.
پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه امسال، اتحادیه اروپا با موضع‌گیری علیه این اقدام، به بررسی طرح‌‎هایی با هدف حفظ تجارت با ایران پرداخت.
این اتحادیه با اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها (Blocking Statute) گامی در حمایت از شرکت های کوچک و متوسط برداشت تا این شرکت ها به موجب این قانون، مشمول تحریم های آمریکا قرار نگیرند.

** پرداخت مطالبات ۱۲۰ روزه قطعه سازان آغاز شد
عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: مجموع مطالبات ۱۲۰ روزه قطعه سازان از خودروسازان نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان است که از محل چهار هزار میلیارد تومان تخصیص یافته به ۲ خودروساز بزرگ کشور پرداخت می شود.
به گزارش ایرنا، یکشنبه گذشته (۱۴ بهمن ماه) «فرشاد مقیمی» معاون امور صنایع وزیر صنعت در نشست تخصصی کمیته خودرو گفته بود: با توجه به میزان تولید و اشتغال ایران خودرو و سایپا، چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای این ۲ خودروساز اختصاص یافته است.
عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خاطرنشان کرد: مدیرعامل ایران خودرو با افزایش قیمت قطعات تولیدی در هفته های گذشته موافقت کرد و گروه سایپا نیز از این افزایش قیمت ها استقبال کرد.
رضایی یادآور شد: قیمت مواد اولیه و همچنین هزینه های تولید در چند سال گذشته افزایش داشته، اما اکنون خودروسازان اعلام کرده اند که قطعه سازان می توانند با ارائه مدارک و مستندات افزایش قیمت قطعات مربوط به ابتدای مهرماه تاکنون را دریافت کنند.
«همچنین قطعه سازانی که مدارک و مستندات نداشته باشند، با کسر ۱۰ درصد هزینه های افزایش قیمت هایشان پرداخت می شود.»
رئیس سابق انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اظهار داشت: این پرداختی شامل افزایش قیمت های تا پیش از مهرماه نمی شود، هرچند قطعه سازان با توجه به شرایط حساس کنونی به همین مقدار قانع شده اند تا جریان نقدینگی در این صنعت راه بیفتد.
رضایی یادآوری کرد: افزایش قیمت مربوط به هزینه های تولید (دستمزدها، کارکرد کارگران، هزینه های سربار و غیره) که در چند سال گذشته ۲ برابر شده، نمی شود.
وی بیان داشت: مدیرعامل ایران خودرو با افزایش متوسط ۷۰ درصدی قیمت قطعات اعلام موافقت کرده، اما قطعه سازان با ارائه مستندات می توانند افزایش قیمت هایی بیش از این مقدار را نیز دریافت کنند.

 

منبع : خبرگزاری ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *