وزیر اقتصاد گفت: باید پنج مرکز تجاری در مرزهای همسایگی ایران تأسیس شود و تمرکز خود را بر این پنج مرکز تجاری قرار دهیم این پنج نقطه کانونی با ایجاد پنج مرکز تجاری می‌توانند نقش‌آفرینی خوبی در روند فعالیت اقتصادی تجار ایرانی و خارجی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در همایش ملی ایران و همسایگان که در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، اظهار کرد: علیرغم فضای فزاینده غیرقانونی آمریکا متشکل از قطب‌های جدید سیاسی و اقتصادی و ائتلاف‌های بین‌المللی فرصت‌های فزاینده‌ای برای ایران در مقابله با هژمونی آمریکا ایجاد شده است و تحولات بین‌المللی در ارتباط با نوع رابطه با جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: بلوک‌های تأثیرگذار در منطقه به سیاست یک‌جانبه آمریکا منتقد هستند و در مورد پیشنهاد اجرای اجتناب از اثرات یک‌جانبه‌گرایی در اقتصاد و سیاست داشته‌اند.

وی با اشاره به ارتقای روابط سیاست خارجی با همسایگان در دولت سیزدهم افزود: دولت سیزدهم عزم جدی خود را برای ارتقای روابط با همسایگان و همچنین ارتقای جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی آغاز کرده است و با این نگاه و با در نظر داشتن اقتصاد مقاومتی و جایگاه ژئوپولوتیکی ایران در منطقه شاهد تحولات جدید خواهیم بود.

خاندوزی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی اقتصادی آسیب‌ناپذیر در برابر نوسانات و تکانه‌های اقتصادی است، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی با نگاه به درون در جهت ثبات داخلی حرکت می‌کند و برونگرایی اقتصاد مقاومتی در ارتباط با اقتصاد خارجی برای استفاده از ظرفیت حداکثری در عرصه اقتصاد بین‌المللی است یعنی منابع موجود را در عرصه بین‌المللی شناسایی و در جهت استفاده برای رفاه مردم به کار می‌برد.

خاندوزی اظهار کرد: درون‌زایی و برونگرایی لازم و ملزوم یکدیگر در اقتصاد مقاومتی هستند که از ثبات و خود ابتکاری برخوردار بوده است.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد برون‌زا و درون‌زا با بهره‌گیری از توانمندی‌های داخلی و فنی است، یادآور شد: اگر به سیاست اقتصاد مقاومتی توجه کنیم، درمی‌یابیم که اقتصاد مقاومتی اقتصادی فوق فعال و توسعه‌ای است.

خاندوزی با اشاره به استفاده از ابزار دیپلماسی و سرمایه‌گذاری خارجی و تأثیر آن در اقتصاد مقاومتی افزود: توسعه صادرات غیرنفتی جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد مقاومتی دارد و یکی از راه‌های کم کردن وابستگی اقتصادی به نفت است و می‌تواند درآمد نفتی را به سمت صادرات غیرنفتی حرکت دهد.

وزیر اقتصاد افزود: سرمایه‌گذار در صادرات محور است و می‌تواند امنیت ملی و میزان اطمینان کشور به کاهش آسیب‌های خارجی به اقتصاد را افزایش دهد و از وابستگی به بودجه نفت بکاهد.

خاندوزی با اشاره به سیاست‌های همسایگی در دیپلماسی خارجی خاطرنشان کرد: در سیاست همسایگی باید به نحوی گام برداریم که فعالان خصوصی و غیردولتی بتوانند در ارتباط با اقتصاد کمتر از روابط سیاسی دولت‌ها متأثر باشند.

وزیر اقتصاد یادآور شد: باید پنج مرکز تجاری در مرزهای همسایگی ایران تأسیس شود و تمرکز خود را بر این پنج مرکز تجاری قرار دهیم. این مراکز تجاری در مرزهای شرقی، شمالی و کرانه‌های غربی با دونقطه تمرکز در ترکیه و عراق در نظر گرفته شود. این پنج نقطه کانونی با ایجاد پنج مرکز تجاری می‌توانند نقش‌آفرینی خوبی در روند فعالیت اقتصادی تجار ایرانی و خارجی داشته باشند و این از تدابیری است که می‌تواند در روند تجاری همسایگان ایران مؤثر باشد.

وی ادامه داد: این مراکز می‌توانند به عنوان ملجائی برای حل مسائل اقتصادی فعالان اقتصادی به شمار برود.

خاندوزی گفت: در عرصه اقتصاد باید تلاش و مدیریت شود که تجارت مبتنی بر تعاملات بانکی و ارزی میان کشورها باشد و تا زمانی که مناسبات ارزی و بانکی وابستگی کامل به نظامات قابل تحریم و شکننده داشته باشد، نظام مالی و بانکی نمی‌توانند تجارت را پشتیبانی کنند.

وزیر اقتصاد افزود: برای تجارت مطلوب باید نظامات تعاملات بانکی و ارزی را مقاوم در شرایط تحریم ترسیم کنیم و نظامات پیام‌رسان مالی و تسویه ارزی باید به شکلی باشد که قابلیت فشار و تحریم نداشته و در این حوزه مقاوم باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *