شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات هفته‌ای که گذشت با نوسان همراه بود و با قرار گرفتن در ارتفاع یک‌ میلیون و ۵۰۲ هزار واحد به کار خود پایان داد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه ۱۵ تیرماه) با ۱۱ هزار واحد کاهش نسبت به هفته قبل به عدد یک‌میلیون و ۵۰۲ هزار واحد رسید.

شاخص کل در پایان روز چهارشنبه هفته گذشته (۸ تیرماه) در حالی با رقم یک‌میلیون و ۵۱۳ هزار واحد به معاملات خود پایان داد که این رقم در (۱۵ تیرماه) به یک‌میلیون و ۵۰۲ هزار واحد رسید.

شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۴۲۱ هزار و ۴۸۱ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۴۱۸ هزار و ۵۱۹ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۵۷ هزار و ۳۴۲ واحد به عدد ۲۵۴ هزار و ۸۵۲ واحد رسید.

در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای سیمان آبیک (سآبیک)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، خودرو (خودرو)، ملی صنایع مس ایران (فملی) و انتقال داده‌های آسیاتک (آسیاتک) در گروه نمادهای پُر تراکنش قرار داشتند.

معاملات بی‌رمق بورس در هفته دوم تیرماه

«حسین عبدی» کارشناس بازار سهام روند معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت را ارزیابی کرد و افزود: بازار سهام در هفته‌ دوم تیرماه، معاملات بی‌رمقی را تجربه کرد، حجم معاملات در این مدت پایین بود و سهامداران برای ورود پول جدید به این بازار مردد بودند.

وی به علت نوسانات اخیر معاملات بورس اشاره کرد و اظهار داشت: بازار سهام اکنون در انتظار گزارش‌های سه ماه ابتدایی شرکت‌ها در سال ۱۴۰۱ و نیز جزییات برگزاری مجامع هستند.

عبدی با بیان اینکه در کنار این مسایل، سهامداران پیگیر اخبار جهانی هستند، گفت: در این میان اخبار سیاسی که در چند روز گذشته مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته بود؛ زمینه‌ساز ایجاد تغییر و تحول در روند معاملات بازار سرمایه شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: قیمت‌های جهانی و نرخ ارز ازجمله عواملی هستند که در چند وقت گذشته معاملات بازار را تحت شعاع قرار داد و اکنون سهامداران در انتظار تعیین تکلیف قیمت‌ها در بازارهای جهانی هستند.

وی با اشاره به اینکه این مسایل جزو عوامل پر ابهام تاثیر گذار بر روند بازار تلقی می‌شوند، گفت: هر یک از این مسایل می‌توانند به‌صورت جداگانه تاثیر گذار بر روند بازار باشند که این امر منجر به شک و تردید سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس شده است.

عبدی معتقد است؛ یکی از دلایل وجود نوسان در بازار، انتظارها در مورد نتیجه مذاکرات برجام است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سهامداران منتظر هستند تا مشخص شود که شرکت‌ها در گزارش‌های خود سناریوی سال ١۴٠٠ را تکرار می‌کنند یا خیر، گفت: باید مشخص شود که آیا همچنان تورم و نرخ ارزی که قرار است منجر به افزایش حاشیه سود و نرخ فروش شرکت‌ها شود، رخ می‌دهد یا فقط در بهای تمام‌شده خود را نشان خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه بازار اکنون منتظر است که مشخص شود در گزارش‌های پیش رو، نرخ ارز و نرخ‌های جهانی خود را در فروش شرکت‌ها نشان می‌دهند یا خیر، افزود: اگر این اتفاق رخ دهد و حاشیه سود شرکت‌ها افزایش پیدا کند. در این صورت می‌توان گفت که روند بازار تغییر می‌کند و شاهد ایجاد معاملات مثبت در بازار خواهیم بود.

عبدی روند معاملات بورس برای هفته آینده پیش‌بینی کرد و گفت: بحث‌های سیاسی و نیز مسایل کوتاه‌مدت کلان اقتصادی نیروی محرکه معاملات برای هفته آینده خواهد بود، به‌احتمال زیاد بازار در هفته آینده معاملات کم نوسانی را همچون هفته‌ای که گذشت سپری خواهد کرد.

وی معتقد است که نوسانات معاملات بورس بیشتر به‌صورت کوتاه‌مدت بر بازار حاکم خواهد بود.

ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *