یک مسئول در نظام بانکی از گردش درآمدهای ارزی ایران در صرافی‌ها و رستوران‌های کانادا خبر داد و گفت: بررسی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد برخی دفاتر۵۰متری،هزاران میلیارد گردش مالی ناشناخته دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، مسدود شدن کارتخوان‌ها در خارج از کشور، از جمله اقداماتی بود که با ورود بانک مرکزی و صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی برای کنترل آنها، تا حدود زیادی توانست خروج درآمدهای ارزی ایران را کنترل کند. آنگونه که آمار غیررسمی می‌گوید، تا پیش از اعمال سیاست‌های جدید ارزی، میلیاردها دلار – که بعضا رقم آن تا ۲۰ میلیارد دلار هم عنوان می‌شود- ظرف دو ماه پایانی سال گذشته از کشور خارج و روانه برخی از کشورهای منطقه و یا حتی دوردستی شد که در آن، ایرانی‌ها به خرید و فروش ملک می‌پردازند.

بر این اساس بانک مرکزی در یک اقدام عملیاتی تلاش کرد تا کارتخوان‌هایی که در خارج از کشور می‌توانستند ارز از صرافی‌های ایرانی یا برخی حسابهای دلالان خارج کنند را مسدود کرد. آنگونه که ناصر حکیمی، معاون بانک مرکزی می‌گوید: آی‌پی خارجی قابل شناسایی است و کارتخوان‌هایی که از وی پی ان استفاده می‌کنند، کاملا از سوی بانک مرکزی قابل ردیابی هستند.

این در شرایطی است که بر اساس اعلام برخی مقامات بانک مرکزی، مدتی است غیرفعال شدن کارتخوان های بانکی در خارج از کشور اجرایی شده است؛ به خصوص آن دسته از کارتخوان‌هایی که قبلا در کشورهای مجاور، از آنها به راحتی برای خرید و فروش ارز استفاده می‌شده است.

مقامات بانک مرکزی می‌گویند با روش‌های فنی، در حال شناسایی و قطع کامل فعالیت دستگاه های کارتخوانی هستند که هنوز در خارج از کشور فعالند.

در این میان یک مقام مسئول در نظام بانکی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: متاسفانه بخشی از درآمدهای ارزی ایران در خارج از کشور از سوی دلالان مورد استفاده قرار می‌گیرد و بعضا در ملک و املاک سرمایه‌گذاری می‌شود؛ بررسی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از درآمدهای ارزی ایران، از سوی صرافی‌ها و رستوران‌های کانادا به گردش درمی‌آید.

وی گفت: بعضا شاهد بودیم دفاتری ۵۰ متری در کشور کانادا با همین نقل و انتقال ارز از ایران، روزانه میلیاردها تومان گردش مالی داشتند.

وی افزود: سوال اصلی بانک مرکزی این است که چرا باید درآمدهای ارزی ایران در کانادا و برخی کشورهای منطقه مصرف شود؟ این درآمدها البته ممکن است با صادرات کالا -که بیشتر از سوی کارتهای یکبار مصرف و دلالان و واسطه‌هایی که نام و نشانی در تجارت ندارند، به عنوان واسطه از کشور خارج شده باشد- اما کارتخوان‌های با آی‌پی خارجی نیز در آن بی‌تاثیر نیست.

به گفته این مقام مسئول در نظام بانکی، برخی صرافی‌های کانادا و کشورهای منطقه، در ایران کارگزار دارند و بنابراین از طریق همان کارگزارها در بزنگاههای ارزی که بازار ایران آشفته بوده است، ارز از بخش‌های مختلف رسمی و غیررسمی خریداری کرده و به خارج از کشور منتقل کرده‌اند.

که البته بانک مرکزی وعده داده بزودی بساط تمام آنها برچیده خواهد شد.

منبع : خبرگزاری مهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *