در شرایطی واحدهای نظارتی فکری به حال بازار خرید و فروش لوازم خانگی نمی‌کنند که بازار حیاط خلوتی برای دلالان شده و از آن طرف تولیدکننده هم تمایلی به عرضه بالای کالا در بازار ندارد.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در طول چند ماه اخیر روند افزایش قیمت انواع کالاها باعث شد تا کمتر خریداری رغبتی به خرید محصول داشته باشد. اما در برخی از محصولات از جمله لوازم خانگی وضعیت متفاوت است. زوج های جوان و خانواده هایی که با خرابی کالاهای خود روبه رو شده اند مجبور به خرید محصول آنهم با قیمت های نجومی در بازار لوازم خانگی هستند.

بررسی قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد همچنان کالاهای قاچاق در بازار با قیمت هایی کمتر از محصولات داخلی به وفور یافت شده و مصرف کننده هم تا حدودی به خرید آنها تمایل دارد. اما نداشتن گارانتی شاید در برخی از موارد خریدار را در خرید این کالاها مردد کند، ولی دلالان و واسطه گران برای این موضوع هم فکری کرده و با اعلام شرکت هایی صورتی مدعی می شوند که این کالای قاچاق تحت پوشش این شرکت مشمول گارانتی است و خریدار نباید در تعمیر این محصولات نگران باشد.

 

البته اگر خریدار تمایل به خرید کالاهای قاچاق نداشته باشد به سمت خرید کالاهای داخلی می رود که در مقایسه با محصولات خارجی در جایگاه خوبی قرار دارند. اما مشکل اینجاست افزایش هزینه های تولید در داخل کشور باعث شده تا محصولات مدام در تغییر قیمتی قرار گیرند و حتی به صورت ماهانه رشد قیمت در انواع کالاهای داخلی به وجود آید.

*ماجرای پیش خرید کالا به بازار لوازم خانگی هم رسید

در این شرایط اگر مصرف کننده سری به بازار بزند تا یک محصول داخلی را از نمایندگی رسمی شرکت‌ها خریداری کند شاید باید چندین هفته معطل دریافت جنس خود باشد. به این صورت که اگر خریدار از محصولی خوششان بیاد که در مغازه نباشد باید با پرداخت تمام هزینه کالا تا چند هفته منتظر تحویل جنس از کارخانه به نمایندگی باشد.

در برخی از برندهای داخلی توزیع قطره چکانی کالا عاملی شده تا مردم کالاها را در نمایندگی ها پیش خرید کرده و منتظر بمانند تا جنس به دست نمایندگی برسد. البته ممکن است جنس سفارش داده شده با جنسی که به نمایندگی ارسال می شود متفاوت باشد و مشتری به ناچار باید پول پرداختی خود را پس گرفته و راهی بازار شود تا شاید کالاهای دلخواه خود را از خرده فروشی ها تهیه کند. در این شرایط نیز مصرف کننده باید تن به قیمت های نجومی بازار داده و محصول را با ۲ تا ۳ میلیون تومان گران تر از کارخانه خریداری و یا کلاً پشیمان شود.

 

*بازار سیاه فروش پکیج رونق گرفت

علاوه بر این  بازار فروش پکیج هم داستان جدیدی شده است به نحوی که خریداران باید ماه ها با پیش خرید یک پکیج منتظر تحویل آن باشند. در چند هفته اخیر بازار بهم ریخته پکیج به حدی رسیده که اختلاف قیمت کالا از کارخانه تا بازار به ۵ میلیون تومان برسد.

توزیع نامناسب تولیدکننده در حوزه پکیج فضا را برای دلالان فراهم کرده تا بازار سیاه این کالا به راه بیافتد و هر کس سلیقه ای قیمت های نجومی را برای پکیج اعلام کنند.

جالب اینجاست در این شرایط واحدهای نظارتی فکری به حال بازار خرید و فروش لوازم خانگی نمی کنند و به نوعی بازار حیاط خلوتی برای دلالان شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *