گفتگو با رئیس ایمنی و بهداشت دهکده به مناسبت روز جهانی بهداشت حرفه ای

روزانه حدود ۶۳۰۰ نفر در سراسر جهان، جان خود را در اثر حوادث شغلی و یا بیماری‌های مرتبط با کار از دست می‌دهند که این امر بیش از ۲/۳ میلیون مرگ و میر سالانه را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، بروز حدود ۳۱۷ میلیون حادثه‌ی شغلی در هرسال، سبب می‌شود تا تعداد زیادی از کارکنان، برای مدتی طولانی از ادامه‌ی کار خود معذور باشند.

بار اقتصادی ناشی از ضعف ایمنی و بهداشت شغلی، هرساله حدود ۴ درصد از تولیدات ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص می‌دهد. گذشته از این خسارات اقتصادی، آلامی که حوادث شغلی و بیماری‌های ناشی از کار برای افراد به همراه دارند، بسیار دردناک است.

روز جهانی بهداشت حرفه‌ای، فرصت بسیار مغتنمی است تا توجه اذهان عمومی به مسئله‌ی ایمنی و بهداشت شغلی جلب شود و بدین ترتیب اقدامات مناسبی جهت پیشگیری از وقوع سوانح شغلی در نظر گرفته شود. به همین مناسبت گفتگویی با رئیس ایمنی و بهداشت حرفه‌ای دهکده اقتصادی بین المللی امید جلین داشتیم تا از اهمیت بهداشت حرفه‌ای در محیط کار آگاه‌تر باشیم.

لطفاً خودتان را معرفی نمائید.

میثم رودباری ، ۳۷ ساله ،متولد تهران ، دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی و کارشناسی بهداشت حرفه ای ، رییس انجمن ایمنی و بهداشت حرفه ای شهرستان گرگان

چند نفر در این شرکت کار می کنند؟

بیش از ۷۰۰ نفر

چندسال سابقه فعالیت در این شرکت دارید؟

۱۲ سال

وضعیت بهداشت در شرکت شما چگونه است؟

با توجه به امکانات موجود مناسب می باشد

به نظر شما وضعیت بهداشت حرفه ای در سطح جامعه به چه صورت است؟

هر چقدر کشور عزیز ما ایران به سمت صنعتی شدن ،مکانیزاسیون  و اتوماسیون پیشرفت می کند وضعیت بهداشت حرفه ای و ایمنی به عنوان علوم چند رشته ای روز به روز  بهتر خواهد شد ، از طرفی این رشته باعث ارتقاء فرهنگ ایمنی و بهداشت در تمام سطوح جامعه می باشد.

آیا تاکنون حادثه ای به خاطر عدم رعایت ایمنی در شرکت شما رخ داده است؟

ایمنی نسبی است و ایجاد ایمن ۱۰۰ در صد و مطلق حتی در کشورهای صنعتی و توسعه یافته امکان پذیر نمی باشد .بله طبیعتا شرکت های زیر مجموعه سازمان از این قاعد مستثنی نبوده و وقوع حادثه ناشی از کار و عدم رعایت ایمنی  به دلیل خطای انسانی  عمل و شرایط نا ایمن اجتناب ناپذیر است، طبق تعریف سازمان بین المللی کار (ILO) حادثه عبارت است از یک اتفاق پیش بینی نشده و خارج ازانتظار که سبب آسیب و صدمه گردد.

چه فعالیتهای دیگری را در خصوص بهداشت و ایمنی انجام داده اید؟

ارائه راهکارهایی جهت کنترل عوامل زیان آور محیط کار در حوزه مشاغل سخت وزیان اور

ارائه راهکارایی جهت طراحی سیستم اعلام و اطفاء حریق

ارائه راهکار جهت کنترل و مدیرت پسماندها و پسآب های صنعتی در حوزه محیط زیست

ارائه راهکار با موضوع بیمه  در سرفصل های مسئولیت مدنی و حوادث ناشی از کار

ارائه راهکار جهت پیشگیر ی از بیماریهای شغلی  و مرتبط با شغل

ارائه راهکار جهت پیشگیری و کنترل بیماریهای نوپدید   از جمله کرونا

و همینطور تاسیس واحد ایمنی و بهداشت حرفه ای  در شرکت های زیر مجموع دهکده اقتصادی بین المللی امید  جلین :

شرکت تکاد امید جلین ۱۳۸۸/۱۰/۱۰

شرکت گرگان سفال  ۱۳۸۹/۰۱/۰۳

شرکت نگین پنبه امید گلستان  ۱۳۸۹/۰۴/۰۱

شرکت کشتارگاه ماکیان ۱۳۹۰/۰۱/۰۱

مابقی شرکت های زیر مجموعه  ۱۳۹۰/۰۶/۰۱

تاسیس خانه بهداشت کارگری در شرکت  کشتار گاه ماکیان  در سال ۱۳۹۵

تاسیس خانه بهداشت کارگری در شرکت  گرگان سفال  در سال ۱۳۹۸

لطفاً مهمترین فعالیت‌های گروه بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشت در مناطق تحت پوشش را بیان کنید.

پیگیری و نظارت  با توجه به احکام و قوانین  از صنایع  بخش خصوصی

به نظر شما وضعیت و جایگاه بهداشت حرفه ای چگونه است ؟

در ایران نسبت به ۱۰ سال گذشته  ۱۰۰ درصد صنایع کشور از همکاران بهداشت حرفه ای در سازمان مشغول بوده و در راستای ارتقاء سلامت نیروعی انسانی به عنوان بالاترین سرمایه سازمان فعالیت می کنند

خاطره ای در خصوص فعالیتهایی که انجام داده اید که مربوط به بهداشت حرفه ای باشد را لطفا ذکر کنید.

خاطره بیماری یابی یکی از کارکنان شرکت های زیر مجموعه سازمان و ابتلا وی به بیماری شدید ریوی  چند سال قبل و پیگیری و مشورت با پزشکان متخصص استان گلستان و تهران در نهایت ارجاع  ایشان به مر حوم دکتر بنی کریم و درمان وی بعد از گذشت چندماه  و اینکه ایشان همچنانبه سلامت در محیط کار فعالیت می نمایند، این خاطره در زندگی حرفه ای بنده بسیار دل نشین و مسرت بخش می باشد.

ماموریت و چشم انداز واحد ایمنی و بهداشت حرفه ای شرکت را توضیح دهید :

ارتقاء سطح سلامت کارکنان سازمان از طریق اندازه گیری ، ارزیابی و ارائه راهکارهای پیشگیری و کنترل بیماریهای و حوادث ناشی از کار می باشد.

ایجاد دپارتمان H.S.E  و فعالیت در ۳ حوزه ایمین ، بهداشت حرفه ای و محیط زیست با توجه به استانداردهای ایران و جهان و نهادینه سازی ان در شرکت های زیر مجموعه

و حرف آخر :

ضمن سپاس از هیئت مدیره محترم و مدیرعامل گرامی و همچنین روابط عمومی دهکده اقتصادی بین المللی امید جلین که در تمام این سال‌ها کمال همکاری را نسبت به اینجانب داشته‌اند. به امید روزی که با ایجاد تیم‌های تخصصی در سازمان‌ها و صنایع ذی‌ربط، محیط‌های کاری بدون حادثه و بیماری ناشی از کار در میهن عزیزمان ایران و سراسر دنیا داشته باشیم؛ به امید آن روز…