کارشناس مسائل اقتصادی گفت: با دو مرحله‌ای کردن بودجه، مجلس شورای اسلامی فرصت زیادی برای رسیدگی به مساله مهم اقتصادی یعنی کسری بودجه دارد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، محمدتقی فیاضی، کارشناس و پژوهشگر اقتصادی درباره تاثیرات دو مرحله‌ای شدن روند بررسی بودجه بر فرآیندهای تصمیم‌گیری اقتصادی، به بورسان گفت: امسال تصویب بودجه دو مرحله‌ای خواهد بود. یعنی ابتدا کلیات و احکام مصوب و برای دولت فرستاده می‌شود، تا دولت بر اساس آن جداول بودجه را به مجلس بفرستد.

وی افزود: تا دولت جداول بودجه را به مجلس بفرستد، مجلس هم برنامه توسعه را پیگیری کرده و در حین اینکه برنامه را پیگیری می‌کند، به جداول هم پرداخته می‌شود.

فیاضی ادامه داد: در گذشته دولت لایحه بودجه یعنی ماده واحده، تبصره‌ها، جداول تفصیلی و پیوست‌ها را تقدیم مجلس می‌کرده اما امسال ایده دو مرحله ای کردن بودجه در مرکز پژوهش‌های مجلس مورد بررسی قرار گرفته است.

به گفته این کارشناس و پژوهشگر اقتصادی؛ در ایده دو مرحله‌ای شدن بودجه بر ارتقا سطح تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری‌ها تاکید بسیار شده است و مجلس فقط در سطوح بالا یعنی اجزای منابع و مصارف، کسری بودجه و اینکه منابع مورد نیاز برای جبران کسری بودجه از چه جایی باید تامین شود، تصمیم‌گیری کند.

وی اظهار کرد: کسری بودجه از جمله مسائل مهمی است که متاسفانه در بررسی بودجه از سوی مجلس شورای اسلامی به کلی نادیده گرفته شده. بنابراین در دو مرحله‌ای شدن بودجه، هدف این است که مجلس به موضوع کسری بودجه نسبت به گذشته بیشتر ورود کرده و برای طرح‌های عمرانی تصمیم‌گیری نداشته باشد.

فیاضی عنوان کرد: با دو مرحله‌ای کردن بودجه، مجلس شورای اسلامی فرصت زیادی برای رسیدگی به مساله مهم اقتصادی یعنی کسری بودجه دارد.

این کارشناس و پژوهشگر اقتصادی در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد: مجلس بیش از پیش باید به وظیفه ذاتی خود یعنی انضباط بخشی به بودجه توجه کرده و نقش مثبتی از خود داشته باشد. بنابراین، هر اندازه وقت مجلس برای رسیدگی به بودجه بیشتر شود و آن را انضباط دهد و دقت بیشتری در برآورد منابع و مصارف و اجتناب از کسری بودجه داشته باشد، به نفع کشور و اقتصاد آن خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *