در شرایطی که مردم با افزایش قیمت‌های کمر شکن در بازار مواد غذایی مواجه هستند، اقدامات دیر هنگام و کند دولت در اختصاص ارز و ترخیص کالاهای اساسی مانند روغن خام، حکایت از بی تدبیری دارد.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، این روز ها شاید بسیار درباره کمبود روغن یا افزایش قیمت این محصول در بازار شنیده باشید و یا شاید خودتان آن را لمس کرده باشید و برای خرید یک حلب روغن یا یک لیتر روغن مغازه ها و فروشگاه های اینترنتی را زیر و رو کرده باشید اما نتیجه ای نداشته است.

روغن نیمه جامد یا همان روغن های حلبی و روغن سرخ کردنی این روزها در بازار نیست و برخی از فروشگاه ها با سوء استفاده از این شرایط روغن حلبی ۵ کیلوگرمی که ۳۶ هزار و ۲۵۰ تومان قیمت دارد را ۲ تا ۳ برابر نرخ  واقعی خود به فروش می رسانند.

ناگفته نماند که روغن خوراکی نیز همین مشکلات را داشت که با توزیع ۷۰ هزار تن از ذخایر استراتژیک شرکت بازرگانی دولتی ایران در میان کارخانه ها مشکل تولید این محصول حل شد، اما هنوز روغن های حلب و سرخ کردنی که منشا روغن پالم دارند در بازار مشاهده‌ نمی شود.

بیرشک دبیر انجمن روغن نباتی در این باره در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات روغن خام نیز با چالش مواجه بود و میزان ارز قابل انتقال کاهش یافته بود به همین منظور حجم کمی روغن در اختیار کارخانه ها قرار گرفت تا اینکه شرکت بازرگانی دولتی ایران به میزان ۷۰ هزار تن از ذخایر استراتژیک خود را در اختیار کارخانه های تولید کننده قرار داد و مشکل تامین تولید کنندگان برای تولید روغن خوراکی رفع شد اما هنوز کمبود روغن پالم داریم.

 

 

بیرشک درباره دلایل نبود روغن حلب و سرخ کردنی گفت: در میان روغن هایی که شرکت بازرگانی دولتی ایران در اختیار کارخانه های تولید کننده روغن نباتی قرار داده روغن پالم و برخی دیگر از روغن ها نیست، به همین دلیل فعلاً امکان تولید روغن های حلب ۴.۵، ۵ و ۱۶ کیلوگرمی و سرخ کردنی نیست.

دبیر انجمن روغن نباتی ادامه داد: در صورت اختصاص ارز قابل انتقال واردات روغن پالم خام نیز تا ۱۰ روز آینده مشکل تولید روغن حلب نیز برطرف می شود.

بیرشک گفت: افزایش نرخ ارز نیمایی نیز قیمت مواد اولیه ورق حلب و کارتن را نیز بالا برده بود اما مشکلی اصلی نبود روغن حلب در بازار همان عدم اختصاص ارز قابل انتقال برای ترخیص روغن های مانده در گمرک بود که این قول داده شده که به زودی ارز مورد نیاز اختصاص یابد.

بیرشک گفت: در حال حاضر ۷۰ هزار تن انواع روغن خام بخش خصوصی به غیر از روغن خام شرکت بازرگانی دولتی ایران در گمرک باقی مانده است و در صورت اختصاص ارز قابل انتقال ترخیص خواهد شد؛ این روغن ها ۴۵ روز است که در گمرک باقی مانده است.

عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار در حاشیه جلسه اخیر تنظیم بازار اظهار کرد: شبکه‌های پخش برای توزیع روغن خوراکی در سطح خرده فروشی‌ها و سوپرمارکتی‌ها فعال شدند امیدواریم از فردا و پس فردا روغن خوراکی به اندازه کافی در سطح خرده فروشی‌ها توزیع و عرضه شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون در بحث روغن خوراکی برای خانوار به ویژه در بخش روغن مایه مشکل خاصی نداریم گفت: در بحث روغن جامد هم تا هفته آینده مشکل صنایع مصرف کننده روغن حل می‌شود ضمن اینکه بازرگانی دولتی حواله ۷۰ هزار تن روغن سهمیه ماهیانه مجموعه صنعت کشور را صادر کرده که تا چند روز آینده به مقاصد صنعت کشور حمل می‌شود.

دبیر ستاد تنظیم بازار افزود: امروز صبح با مجموعه کارخانجات، انجمن مربوط، بانک مرکزی و اعضای ستاد تنظیم بازار، موضوعات مختلف مربوط به روغن خام را بررسی کردیم، روغن خام به اندازه کافی به کارخانجات داده شده و این کارخانجات به صورت ۲۴ ساعته فعالیت و کل نیاز بازار را تامین می‌کنند.

قبادی اضافه کرد: بانک مرکزی هم ارز مورد نیاز برای ترخیص ۷۰ هزار تن روغن را که در مخازن واقع در بنادر کشور منتظر دریافت ارز بود تامین کرد که امیدواریم اواخر این هفته و اوایل هفته آینده این میزان روغن نیز به موجودی روغن کشور اضافه شود.

بنابراین گزارش، درحالی که مسئولین تنظیم بازار از رفع مشکلی کمبود یا به عبارتی نبود روغن های سرخ کردنی و حلب در بازار در روزهای آینده خبر می دهد اما به این نکته اشاره ندارند که چرا اجازه دادند وضعیت بازار روغن به وضعیت فعلی برسد که مردم برای تهیه روغن باید سرگردان باشند و در صف های طولاتی خرید سلامتی خود را در این شرایط کرونایی به خطر اندازند.

۴۵ روز است که ۷۰ هزار تن روغن در گمرکات باقی مانده و ارز مورد نیاز برای واردات اختصاص داده نمی شود اما دولت تا زمانی که صدای تولیدکنندگان و مردم از نبود روغن در بازار بلند نشود اقدامی نمی کند.

در این شرایط که مردم با گرانی های افشار گسیخته مواجه هستند دولت با اقدامات دیر هنگام خود بر رنج مردم می افزاید و در صورتی که نپذیریم که تعمدی در این ارتباط وجود دارد بی تدبیری های به شکل عجیبی خودنمایی می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *