با توجه به روند صعودی نرخ ارز، وضعیت بازار سرمایه و افزایش قیمت‌‎ها در بازارهای دیگر بنظر می‌رسد افزایش نرخ سود سپرده‌ها برای کنترل وضعیت بازار ارز باید در اولویت بانک مرکزی باشد.

اقتصادآنلاین – صبا نوبری؛ به دنبال تصمیم بانک‌ها در اجرای مصوبه کاهش نرخ سود سپرده‌ها، رییس کل بانک مرکزی هم ماه گذشته پس از اعلام اینکه نرخ بهره در بازار بین بانکی کاهش یافته است رونق بازار سرمایه و سرازیر شدن نقدینگی به سمت این بازار را اتفاقی خوب دانست.

اما با کاهش نرخ بهره، جذابیت بانکها برای نگه‌داشتن سرمایه‌های مردم کم شده است. با توجه به افزایش نرخ ارز و انتظاراتی که در بازار در جهت افزایش بیشترقیمت دلاربه وجود آمده است به نظر می‌رسد بانک مرکزی برای اینکه از افزایش بیشتر نرخ ارز جلوگیری کند باید به دنبال افزایش نرخ سود سپرده‌ها برود تا بتواند بازار ارز را کنترل کند زیرا اگر شرایط فعلی ادامه یابد با ادامه کاهش عرضه ارز در بازار، افزایش نرخ ادامه خواهد یافت.

در این رابطه میثم رادپور، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سیاست‌های متناقضی توسط بانک مرکزی در پیش گرفته شده است، گفت: بانک مرکزی نرخ تورم را ۲۲درصد هدفگذاری کرده است، بنابراین نرخ بهره باید افزایش یابد، چرا که در حال حاضر نرخ بهره واقعی منفی است، ولی اقدامی در این جهت توسط بانک مرکزی صورت نگرفته است.

وی افزود: همچنین دولت و بانک مرکزی این روزها همواره از حمایت از بازار سرمایه صحبت می‌کنند ولی وقتی شما بخواهید برای کاهش نرخ تورم، نرخ سود سپرده را بالا ببرید با وجود اینکه این کار به نفع بازار پول است و تورم را می‌خواباند اما به ضرر بازار سرمایه هم هست پس باید تکلیف روشن شود که دولت قصد حمایت از کدام سمت را دارد. زیرا اگر به نفع بازار سرمایه نرخ پایین نگه داشته شود بازار پول با مشکل مواجه می‌شود.

این کارشناس ادامه داد: یکی از راه‌های تامین مالی دولت این است که یا دارایی‌هایش را در بازار سرمایه بفروشد یا اینکه اوراق عرضه کند، فروش دارایی‌هایش را که به تاخیر انداخته است و دلیل آن هم مشخص نیست ولی در شرایط فعلی باید اوراق را به خوبی بفروشد تا به بازار فشار آمده و قیمت‌ها پایین برود و آن زمان نرخ بهره به ۲۶تا۲۵درصد برسد.

رادپور با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید اقداماتی برای افزایش نرخ سود در بازار بین بانکی هم انجام دهد، گفت: نرخ بهره با دستور تکان نمی‌خورد اما متاسفانه بانک ‌مرکزی ذخیره‌ای ندارد که بفروشد زیرا در گذشته خریدی انجام نداده است پس دولت تا می‌تواند باید اوراق عرضه بکند تا نرخ بالا برود و فکر تامین مالی ارزان نباشد.

وی در رابطه با راه افزایش نرخ سود سپرده، خاطرنشان کرد: برای این کار بانک مرکزی باید به سراغ بازار بین بانکی برود که پول در بازار بین بانکی گران شود و نرخ سپرده افزایش یابد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *