دبیر کارگروه تنظیم بازار از ترخیص ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالای اساسی طی چهار ماه خبر داد و گفت: ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالای اساسی دیگر در بنادر کشور موجود است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا کلامی امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار با اشاره به اینکه پنج قلم کالای اساسی طی چهار ماه منتهی به ۲۵ تیر ۹۹ بیش از ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا ترخیص شده است، گفت: در همین پنج قلم کالای اساسی بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن موجودی در انبارها وجود دارد.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: با مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مقرر شده تا این کالاها با اولویت از بنادر ترخیص و در شبکه‌های توزیع قرار گیرد و لذا تجار و بازرگانان واحدهای تولیدی که این اقلام را در بنادر دارند، می‌توانند در صورت تمایل، کالاهای خود را از بنادر خارج کنند و به نرخ ارز امروز کالا را ترخیص کنند و بانک مرکزی آمادگی دارد تا ظرف سه ماه ارز آنها را تأمین کند.

دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار بیان داشت: در مورد کالاهای مرتبط با کالاهای اساسی که ارز آنها به گروه ۲ کالایی منتقل شده و حدود ۲۰ قلم کالا را شامل می‌شود، طی چهار ماه منتهی به مورخ ۲۸ تیر ۹۹ بیش از ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن ترخیص کالا انجام شده که طبق مصوبه سران قوا و ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، اولویت ویژه یافته‌اند که کالاهایی که مواد اولیه تولید است، با ارز اشخاص و شیوه اعتباری ترخیص شود.

کلامی گفت: بنابراین حوزه تولید، کالا را مستمراً به بازار عرضه می‌کند و با توجه به تأکید مقام عالی وزارت، فراوانی کالا ارجح است و ما نیز تلاش می‌کنیم تا کالا به وفور عرضه شود، بنابراین میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه‌اهی زنجیره‌ای و صنوف منتخب در سراسر کشور با تمام قوا و ظرفیت‌های موجود باید کالارسانی انجام دهند و همه مکلف هستند تا به بهترین حالت ممکن از مقطع زمانی کنونی و جنگ اقتصادی عبور کنند.

دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار همجنین به برگزاری چهارمین جلسه تشکیل شورای کنترل و نظارت با حضور وزیر اشاره کرد و گفت: تمرکز این شورا علاوه بر بازرسی و نظارت در سطح عرضه برخورد با احتکار و امتناع از عرضه در این مقطع زمانی است.

کلامی اظهار داشت: ما در مقطع زمانی قرار گرفته‌ایم که برخی از سوءاستفاده‌کننده‌ها کالای مورد نیاز مردم را احتکار می‌کنند، بنابراین از مردم می‌خواهیم تا در این زمینه با ما همکاری داشته باشند و اگر مواردی از احتکار حتی در خانه‌ها مشاهده کنند، از طریق سامانه‌های ۱۲۴ و ۱۳۵ اطلاع‌رسانی کنند.

وی گفت: شورای کنترل و نظارت در مرکز با مسئولیت معاونت نظارت داخلی برگزار می‌شود و مسئولیت آن هر هفته به عهده یکی از اعضا خواهد بود و حتی در استان‌ها شورا را تشکیل می‌دهیم، لذا از سازمان‌های صنعت و معدن استان‌ها می‌خواهیم تا شورای کنترل و نظارت را هر چه سریع‌تر در سطح استان‌ها تشکیل دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *