حسن روحانی رئیس‌جمهوری از احتمال رسیدن به نتایج قابل‌قبول در مذاکرات طی هفته‌های آینده خبر داد و گفت که همچنان به مذاکره ادامه می‌دهیم.

او در جریان سفرش به تبریز همچنین تصریح کرد: با برخی از کشورها در حال مذاکره هستیم و آنها پیشنهادهایی ارائه کردند که متوازن نمی‌دانیم، بنابراین آن پیشنهادها را نپذیرفتیم.اشاره روحانی به ارائه طرحی ازسوی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به ایران در راستای کاهش تنش‌ها میان ایران و آمریکا است. اواسط تیرماه امانوئل بُن، مشاور دیپلماتیک امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه برای ارائه طرحی با عنوان «انجماد در برابر انجماد» به تهران سفر کرد تا در مورد این راه‌حل میانه با هدف نجات برجام با مقامات ایران گفت‌وگو کند.

۱۸ اردیبهشت سال گذشته بود که دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا به‌صورت یک‌جانبه از برجام خارج شد و با اعمال تحریم‌های گسترده در قبال ایران سطح تخاصم و تنش لفظی میان دو کشور به بالاترین سطح خود رسید. از همین رو فرانسه تلاش‌های خود را برای یافتن راه‌حلی میانه برای پایین آوردن تنش‌ها آغاز کرد. در همین ارتباط امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه تاکنون چهار بار با حسن روحانی تلفنی گفت‌وگو کرده است. آخرین گفت‌وگوی آنها روز سه‌شنبه هفته گذشته ۸ مرداد بود که براساس گزارش‌ها صد دقیقه به طول انجامیده است و دو طرف درباره عادی‌سازی روابط نفتی و بانکی ایران گفت‌وگو کردند. در این میان هرچند جزئیات طرح موسوم به «انجماد در برابر انجماد» ازسوی تهران و پاریس به‌صورت رسمی منتشر نشده است، اما براساس گزارش‌ها مطابق طرح فرانسه ظاهرا لازم نیست آمریکا به برجام باز گردد همچنان که ایران نیز لازم نیست از کاهش تعهداتش دست بکشد؛ بلکه هر دو برای دوره‌ای کوتاه اقدامات خود را متوقف می‌کنند.

آمریکا تحریم‌های خود را به‌ویژه در حوزه فروش نفت و معاملات بانکی تشدید نخواهد کرد و در مقابل ایران نیز غنی‌سازی اورانیوم را افزایش نخواهد داد. با این حال به نظر می‌رسد که طرح مذکور نتوانسته نظر ایران را جلب کند همچنان که حسن روحانی روز پنج‌شنبه در تبریز با توصیف طرح‌های ارائه شده به نامتوازن بودن و نپذیرفتن آنها گفت که «ممکن است در هفته‌های آینده به نتیجه قابل‌قبول دست پیدا کنیم و امکان دارد که به این نتیجه نرسیم و اگر به نتیجه‌ای نرسیم مرحله بعدی کاهش تعهدات را انجام خواهیم داد و گام سوم را هم محکم برمی‌داریم.» رئیس‌جمهور همچنین عصر پنج‌شنبه در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی، با بیان اینکه تاکنون کاهش تعهدات در دو مرحله انجام شده و در هر مرحله دو تعهد را کنار گذاشتیم، افزود: همزمان مشغول مذاکره و گفت‌وگو هستیم، اما در عین حال بر مبنای اینکه به نتیجه نمی‌رسیم، عملکردها و برنامه‌های مدیریتی خود را پیش می‌بریم و بودجه و قیمت دلار بر این مبنا تنظیم می‌شود. همزمان با این سخنان دونالد ترامپ بامداد روز جمعه در جمع هوادارانش در سین‌سیناتی ایالت اوهایو یک بار دیگر مدعی شد: ایرانی‌ها هم‌اکنون خواستار مذاکره با ما برای دستیابی به یک توافق هستند.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه سخنانش با افتخار به عهدشکنی و خروج از برجام گفت: «من آمریکا را از توافق اتمی وحشتناک با ایران خارج کردم! من برای حفاظت از امنیت آمریکا از توافق اتمی وحشتناک با ایران خارج شدم. این یک توافق وحشتناک احمقانه بود! ما به ایران ۱۵۰ میلیارد دلار دادیم.» در همین حال آن‌طور که روزنامه دیلی‌بیست گزارش داده است، رئیس‌جمهور آمریکا برای اینکه بتواند به جای برجام به توافقی جدید با ایران دست یابد، دست به دامان لیندزی گراهام سناتور ضدایرانی و تندرو شده است. به گزارش «ایسنا» به نقل از منابع آگاه ظاهرا ترامپ و لیندزی گراهام، پیشنهاد بازیگران خارجی از جمله مقامات کشورهای ثالث را در این زمینه بررسی می‌کنند. سخنان ترامپ در شرایطی مطرح می‌شود که ایران تاکنون بارها پیشنهاد مذاکره با دولت آمریکا را رد کرده است.

بالا رفتن ریسک سرمایه‌گذاری در ایران

در همین راستا حسن روحانی رئیس‌جمهوری، عصر پنج‌شنبه در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی تاکید کرد: با خروج غیرقانونی آمریکا از برجام فشار زیادی بر کشورمان وارد شده است؛ چراکه آمریکایی‌ها کاری کردند که ریسک سرمایه‌گذاری برای شرکت‌ها بالا باشد و از آنجا که دنیای تجارت زیاد ریسک‌پذیر نیست لذا فعالیت‌ و سرمایه‌گذاری خارجی در ایران نیز محدود شده است.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی خاطرنشان کرد: وقتی مشاهده کردیم که کشورهای دیگر آمادگی ندارند که ریسک‌های بالا را برای سرمایه‌گذاری در ایران بپذیرند طبیعتا چند راه پیش‌رو داشتیم. یکی از آنها این بود که مذاکره کرده و به توافق برسیم و براساس آن با کشورهای مختلف مکاتبه کردیم و آنها قول‌ها و وعده‌هایی دادند، اما در مقام عمل ناتوان بودند؛ بنابراین در چنین شرایطی اقداماتی را آغاز کردیم و به دنیا گفتیم که اگر نتوانیم از فواید این توافق استفاده کنیم، ما هم تعهدات خود را قدم به قدم کاهش می‌دهیم. روحانی گفت: کاهش تعهدات برای این است که دنیا بداند دست ما هم بسته نیست و اگر آنها به تعهدات خود عمل نکنند راهکارهای فراوانی پیش‌روی ما قرار دارد و می‌توانیم از اقتصاد و کشور خودمان دفاع کنیم. روحانی همچنین گفت: می‌توانیم قیمت دلار را پایین‌تر بیاوریم، اما بر مبنای احتیاط نسبت به آینده است که گام برمی‌داریم.

با تداوم برجام می‌توانیم سلاح بخریم

روحانی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: پس از برجام شرایط جهان کاملا نسبت به ایران تغییر کرد و بسیاری از کشورها و شرکت‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری وارد ایران شدند و توافقات بزرگی نیز انجام گرفت. آنهایی که با ایران ضدیت دارند، به‌ویژه صهیونیست‌ها، عربستان سعودی و تندروهای آمریکا نتوانستند برجام را تحمل کنند و مخالفت خود را با آن به صراحت اعلام می‌کنند و ادعا دارند که این توافق صد در صد به نفع ایران است. وی با بیان اینکه ایران تنها کشوری در دنیا است که شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه ۲۲۳۱ اعلام کرده که حق غنی‌سازی دارد، گفت: طبق توافق برجام اگر این توافق تا سال آینده باقی بماند، تمام تحریم تسلیحاتی ایران براساس آن برداشته می‌شود و می‌توانیم هر سلاحی را که نیاز داریم خریداری کرده یا به فروش برسانیم و البته مقدمات این کار را هم آماده کرده‌ایم.

روایتی از آغاز مذاکرات هسته‌ای

روحانی در ادامه سخنانش در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی، با اشاره به آغاز روند مذاکرات هسته‌ای کشورمان اظهار کرد: در مرحله اول آغاز مذاکره درباره مسائل هسته‌ای و در مقطعی از مقام معظم رهبری درخواست کردم که همه اختیارات در این زمینه را به بنده واگذار کند و ایشان آن را پذیرفتند و توانستیم ظرف کمتر از صد روز در مذاکرات ژنو به پیروزی بزرگ رسیده و توافق موقت ژنو حاصل شد. در این توافق همه قدرت‌های بزرگ، توان هسته‌ای کشورمان را قبول کرده و اعلام کردند که همه مسائل باید از طریق مذاکره حل و فصل شود. براساس این توافق و از آن تاریخ هر ماه حدود ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های کشورمان آزاد می‌شد.روحانی خاطرنشان کرد: در روند آغاز توافقات نهایی نیز به مقام معظم رهبری پیشنهاد کردم که در این موضوع همه اختیارات را به بنده واگذار کند، اما ایشان فرمودند این را به مصلحت شما نمی‌دانم و مسوولیت سنگینی است و چه بسا عده‌ای در گوشه و کنار وجود داشته باشند که نسبت به آن ایراد و اشکال داشته باشند؛ بنابراین بگذارید تا کلیت نظام نسبت به این موضوع تصمیم بگیرد.وی تصریح کرد: با گذشت زمان اینکه رهنمودها، نصیحت‌ها و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب حساب‌شده، دقیق و در چارچوب منافع و وحدت ملی بوده، بیشتر روشن شده است و ما توافقی را قبول کردیم که آن را مجلس شورای اسلامی، شورای‌عالی امنیت ملی، شورای نگهبان و رهبری قبول کردند، یعنی همه نظام آن را پذیرفته است.رئیس‌جمهور اضافه کرد: در شورای‌عالی امنیت ملی، طی ۷ جلسه فوق‌العاده تمام جزئیات توافق مورد بحث و بررسی قرار گرفت، لذا لازم بود که در این کار تاریخی همه مردم و نمایندگان مجلس بار مسوولیت را بر دوش بگیرند.

توصیه انتخاباتی

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه با روحیه وحدت و همدلی می‌توان از مشکلات عبور کرد، گفت: امسال سال انتخابات است و از همه احزاب، گروه‌ها و جناح‌ها می‌خواهم که منافع ملی، اخلاق و عدالت را بر هر چیز دیگری مقدم بدانند؛ چراکه ما تابع پیامبری هستیم که هر روز پرچم جدیدی از مقاومت، ایستادگی، اخلاق و نشاط را به اهتزاز در می‌آورد.

عذرخواهی برای تاخیر در تکمیل راه‌آهن

روحانی در ادامه با عذرخواهی از تاخیر ایجاد شده در تکمیل راه‌آهن تهران – تبریز گفت: در این زمینه حق با مردم است، البته روزی که وعده دادیم، بر مبنای شرایط آن روز بود که تحریم و فشارهای اخیر وجود نداشت، اما در عین حال به‌رغم همه سختی‌ها مردم تبریز اطمینان داشته باشند که سال آینده حتما راه‌آهن به تبریز خواهد رسید. ضمن اینکه از مردم به‌خاطر اینکه نتوانستیم با سرعتی که دلمان می‌خواست به وعده‌ها عمل کنیم، عذرخواهی می‌کنم.

واکنش به توییت ترامپ

روحانی همچنین روز پنج‌شنبه در مراسم افتتاح بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی هریس در واکنش به توییت اخیر ترامپ گفت: آنان می‌گویند که ایرانی‌ها همیشه در مذاکرات پیروز بوده‌اند، اما در جنگ ناموفق هستند. البته اینکه نصف حقیقت را یک بدخواهی قبول کند باز هم غنیمت است. ضمن اینکه ملت ایران نیز که در طول تاریخ اهل دفاع بوده همیشه در این حوزه نیز موفق و پیروز بوده است و همه توان خود را برای دفاع از کشور خود به‌کار گرفته است. رئیس‌جمهور در ادامه گفت: به فضل الهی در هفته‌های آینده شاهد افتتاح‌ طرح‌های بسیار مهمی در صنعت هوایی و پدافند هوایی خواهیم بود که پیشرفت علمی و تکنولوژی کشورمان را نشان می‌دهد.رئیس‌جمهور روز پنج‌شنبه به‌منظور افتتاح طرح‌های صنعتی و تولیدی با اعتباری بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان وارد استان آذربایجان شرقی شد. در جریان این سفر فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی هریس، طرح‌های توسعه‌ای شرکت پالایش نفت تبریز و نمایشگاه فرش دستباف تبریز افتتاح شدند. همچنین ۳۵ عنوان طرح و پروژه اقتصادی و زیربنایی در استان آذربایجان شرقی با دستور رئیس‌جمهور افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *