ایرنا- براساس سند نقشه راه بخش معدن و صنایع معدنی کشور و برنامه چهارساله وزارت صنعت، معدن وتجارت ( ۱۴۰۰- ۱۳۹۶) میزان استخراج سنگ آهن با رشد بیش از ۱۷ درصدی نسبت به سال ۹۷ به رقم ۱۰۱ میلیون تن خواهد رسید.

 جداول آماری سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) از ۱۰ مجموعه معدنی در دوره ۹ ماهه امسال ( منتهی به آذر) گویای استخراج ۴۹ میلیون و ۶۹ هزار و ۶۹۵ تن سنگ آهن است که ۱۹.۶ درصد آن مربوط مجتمع چادرملو (یزد) است.

برابر سند نقشه راه معدن و صنایع معدنی کشور میزان استخراج سنگ آهن در سال های ۹۶ و ۹۷ به ترتیب ۸۵ و ۸۶ میلیون تن ثبت شده بود.

عملکرد واحد های استخراج کننده سنگ آهن در ۹ ماهه امسال (منتهی به آذر) سنگ آهن جلال آباد، چادرملو، سیرجان ۲، سنگ آهن مرکزی، میشدوان، گسترش صنایع ومعادن ماهان، معدنی و صنعتی گل گهر، گهر زمین، سنگان و مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی (چاه گز) نشان دهنده ۲۴ میلیون و ۹۶۸ هزار و ۹۳۸ تن سنگ آهن تولیدی است که از این رقم ۴۸.۵ درصد متعلق به شرکت معدنی و صنعتی گل گهر است.

پیش بینی شده در سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۱۰۵ و ۱۰۷ میلیون تن سنگ آهن استخراج شود، اما این امکان وجود دارد به دلیل شرایط اقتصادی و نیزغیرطبیعی (شیوع کرونا) اهداف با درصد کمی اختلاف، محقق شود.

پیش از این براساس آمار منتشر شده، پیش بینی شده بود که تولید سنگ آهن، امسال به رقم ۹۴ میلیون تن برسد، اما سند نقشه راه معدن و صنایع معدنی رقم بالغ بر هفت میلیون تن بیش از میزان ثبت شده قبلی را نشان می دهد.

سال ۹۷ با ظرفیت ۸۶ میلیون تن، بیش از ۸۶ میلیون تن سنگ آهن تولید شد که نسبت به سال ۹۶ رشد یک درصدی داشت.

آمار عملکرد واحد های معدنی مورد بررسی برپایه داده های سازمان ایمیدرو نشان می دهد در دوره ۹ ماهه امسال، ۲۷ میلیون و ۳۹۳ هزار و ۵۴ تن سنگ آهن به مبادی مصرف ارسال شد که در بین واحدهای مورد ارزیابی، مجموعه چادرملو با ارسال ۱۰ میلیون و ۲۵ هزار و ۱۵۵ تن، سهم ۳۶.۵ درصدی را در این زمینه به خود اختصاص داد.

همچنین گل گهر نیز در این ارتباط سهم ۳۶ درصدی داشت که ۹ میلیون و ۸۷۶ هزار و ۷۶۴ تن را به مبادی مصرف ارسال کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *