یک کارشناس حوزه کار با اعلام راهکارهای خروج از اقتصاد نفتی از دولت خواست تا به صادرات غیرنفتی و تولیدات دانش بنیان روی آورد.

علی اکبر لبافی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی توزیع کوپن به دلیل کاهش قدرت خرید کارگران و اقشار کم درآمد، اظهار کرد: اینکه دومرتبه بحث کوپن را پیش بکشیم و به روش‌های مختلف بخواهیم به مردم و کارگران کوپن بدهیم بعد از چهار دهه روش مناسبی نمی‌دانم؛ شاید دچار آشفتگی و نابسامانی اقتصادی باشیم ولی در حالت جنگ قرار نداریم که آخرین راه ما روی آوردن به کالا برگ باشد.

وی ادامه داد: روش‌هایی مثل اعطای تسهیلات ارزان قیمت، تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، توزیع گوشت از طریق سایت و … اکثراً منجر به رانت شده و عده‌ای همیشه دنبال باند بازی و رابطه‌بازی و دلالی هستند؛ بنابر این ایجاد چنین فضایی را مناسب نمی‌بینم. ما باید به سمت فضای آزادسازی حرکت کنیم و دست بخش خصوصی را باز بگذاریم و مشکلاتش را در بحث واردات و صادرات حل کنیم.

به جای نفت به صادرات غیرنفتی متکی شویم

این کارشناس حوزه کار در ادامه با تاکید بر ضرورت آینده‌نگری دولت در فروش نفت و تکیه بر صادرات غیرنفتی اظهار کرد: مشکل اصلی اقتصاد ما وابستگی به نفت است و با کوچک‌ترین اتفاقی دچار تزلزل می‌شود؛ لذا برای آنکه کمتر به نفت متکی شویم باید به توسعه صادرات غیرنفتی روی بیاوریم.

لبافی افزود: بسیاری از کشورهای دنیا نفت ندارند ولی جزو اقتصادهای پیشرو محسوب می‌شوند و وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم منابع درآمدی آنها چیزی غیر از نفت بوده است.

درآمدزایی برای دولت با تولیدات دانش بنیان و گردشگری

به گفته وی صادرات غیرنفتی، صنعت گردشگری و تولیدات دانش بنیان مهمترین منابع درآمدی کشورهای جهان به شمار می‌رود و دولت نیز باید به این سمت گام بردارد.

این کارشناس حوزه کار خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی اقتصاد، بیشتر بنگاهها و واحدهای تولیدی با مشکل مواد اولیه مواجهند، از سوی دیگر قدرت خرید مردم هم به شدت کاهش یافته است بنابر این فضای اقتصاد باید به سمت و سویی برود که طبقات محروم و کارگری کمترین آسیب را از تکانه‌های اقتصادی متحمل شوند.

به گزارش ایسنا، پیش از این وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نبود فعالیت‌های دانش بنیان را یکی از علل افزایش قیمت‌های نامتعارف در جامعه عنوان کرده و گفته بود با گسترش شرکت‌های دانش بنیان می‌توان از اتکا به نفت و صادرات نفتی رها شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *