به دنبال انتشار خبری از احتمال برگزاری مجدد انتخابات محلی استانبول، لیر به کانال جدیدی در برابر دلار عقب نشست.

به گزارش ایسنا به نقل از اهوال، در معاملات امروز صرافی‌های استانبول ارزش لیر در برابر دلار مجدداً ۰.۷ درصد کاهش یافت تا هر دلار با فتح کانال جدید به ازای ۶.۰۰۳ لیر مبادله شود. لیر ترکیه از ابتدای امسال تاکنون ۱۲ درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است تا بدین ترتیب کاهش ارزش آن در برابر اسکناس سبز از زمان شروع بحران ارزی ترکیه در سال گذشته به بیش از ۴۲ درصد برسد.

هیأت انتخابات ترکیه دیروز اعلام کرد درخواست حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه به رهبری رجب اردوغان، رئیس جمهور این کشور را برای برگزاری مجدد انتخابات شهرداری در شهر استانبول که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهر ترکیه محسوب می‌شود بررسی خواهد کرد. احزاب مخالف شدیداً نسبت به این اقدام ابراز نگرانی کرده اند. به جز این مساله، نگرانی از تشدید جنگ تجاری بین چین و آمریکا نیز به تشدید ریزش لیر دامن زد.

به گفته برخی معامله گران، امکان ریزش بیشتر لیر ترکیه که اکنون در پایین‌ترین سطح ۷ ماه اخیر خود در برابر دلار قرار دارد وجود دارد و ممکن است لیر تا کانال ۶.۲ به ازای هر دلار نیز عقب نشینی کند. لیر سال گذشته حدود ۳۰ درصد ارزش خود را از دست داد که بیشترین ریزش آن مربوط به ماه اوت بود.

نگرانی‌ها از اوضاع سیاسی ترکیه روی رتبه اعتباری این کشور نیز اثر منفی گذاشته است به گونه‌ای که مؤسسه رتبه‌بندی “فیچ” در گزارش جدید خود، چشم‌انداز ترکیه را منفی و رتبه اعتباری این کشور را “BB” ارزیابی کرد که رتبه پایینی است.

بحران ارزی ترکیه هم چنین تورم را تهدید کرده است که اخیراً اندکی از سطح ۲۰ درصدی فاصله گرفته است. بانک مرکزی ترکیه و شرکت‌های بزرگ این کشور نیز که باید ده‌ها میلیارد دلار بدهی خود به طرف‌های خارجی را پرداخت کنند اصلاً از این خبر خوشحال نیستند. اقتصاد نیز وارد رکود شده است و رشد اقتصادی منفی می‌تواند با کاهش ارزش لیر بیش از پیش ماندگار شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *