در اولین روز زمستان، بازار ارز رویه افزایشی داشت، ولی نتوانست بالای سطح مقاومتی ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومانی باقی بماند؛ در ابتدای روز یکشنبه، اوضاع به کام خریداران بود و قیمت خیلی زود به محدود ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومانی رسید. چنین افزایشی(۱۵۰ تومان نسبت به قیمت بسته شده روز قبل) چنین انتظاری را در میان برخی معامله‌گران ایجاد کرد که دلار به‌دنبال شکستن مرز ۱۳ هزار و ۵۰۰ و ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومانی است.

با این حال، برخلاف انتظار این گروه از حدود ساعت یک بعدازظهر فضای بازار تغییر کرد و فروشندگان کم کم دست بالا را در بازار به‌دست آوردند. حدود ساعت ۴ بعدازظهر بود که هر دلار در بازار با قیمت ۱۳ هزار و ۱۸۰ تومان به فروش می‌رسید؛ قیمتی که ۲۲۰ تومان کمتر از نرخ ابتدای روز بود، ولی همچنان افزایشی ۳۰ تومانی را نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه نشان می‌داد. در واقع درست است که قیمت دلار در اولین روز زمستان به افزایش خود ادامه داد، ولی بازگشت از سقف قیمتی روزانه و برگشت به زیر نقطه مقاومتی ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومانی، انتظارات افزایشی را تاحدی در بازار تعدیل کرد.

در اولین روز دی ماه، سکه تمام بهار آزادی نیز روند قیمتی مشابهی با دلار داشت. فلز گرانبهای داخلی در ابتدای روز به بالای کانال ۴میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی رفت ولی به یکباره با سرعت زیادی در مسیر نزولی قرار گرفت و حتی از سطح ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تومانی نیز عقب‌نشینی کرد و روی عدد ۴ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان قرار گرفت. این قیمت ۱۰ هزارتومان کمتر از روز اول هفته بود. رفتار هیجانی سکه به‌گونه‌ای بود که انتظارات افزایشی کمی بیشتر کمرنگ شود. صحبت‌های فعالان درحوالی ساعت ۴ بعدازظهر دیروز به‌گونه‌ای بود که انتظار داشتند در آغاز معاملات امروز شاهد کاهش بیشتر قیمت سکه و دلار باشیم. اما چه عواملی زمینه‌ساز رفت و برگشت دلار و سکه در بازار روز اول زمستان شد؟ با توجه به اینکه اظهارات فعالان بیانگر آن بود که ریشه نوسانات سکه‌ای به تغییرات نرخ ارز وابسته بوده است؛ در نتیجه بهتر است دلایل حرکت الاکلنگی دلار را بررسی کنیم تا ریشه نوسانات سکه نیز مشخص شود.

برخی فعالان باور داشتند، دلیل حرکت افزایشی ابتدای روز تحرکات نوسان گیران و سفته بازان در معاملات فردایی بود. از نظر آنها تحرکات این عده از بعدازظهر روز شنبه شروع شد و به صبح روز یکشنبه نیز سرایت کرد. با این حال، از آنجا که این تقاضای روانی از سوی عوامل واقعی حمایت نشد، در نیمه دوم روز قیمت شروع به کاهش کرد و خود نوسان‌گیران نیز با فروش در قیمت‌های بالاتر کمی سود کسب کردند. عده‌ای نیز حرکت رفت و برگشتی حواله درهم را به‌عنوان متغیری مطرح می‌کردند که نوسانات بازار ارز داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد. حواله درهم در ابتدای روز گذشته تا بالای محدوده ۳ هزار و ۶۲۰ تومان افزایش یافت، ولی در اواخر روز عنوان می‌شد که این ارز در حدود محدوده ۳ هزار و ۵۹۰ تومانی مورد معامله قرار می‌گرفت. در واقع از نگاه این دسته، بازار ارز داخلی دقیقا مطابق با نوسانات درهم تغییرات خود را به ثبت رساند.

یکی دیگر از نکات جالب بازار دیروز رفتار بازارساز بود. به گفته فعالان، صرافی‌های بانکی در همان ابتدای روز قیمت ۱۲ هزار و ۹۸۰ تومان را به‌عنوان نرخ فروش روی تابلوی خود ثبت کردند و تا ساعت ۴ بعدازظهر دلار روی همین قیمت در این صرافی‌ها باقی ماند. به باور برخی بازیگران ارزی، این نوع قیمت‌گذاری نشان می‌داد که بازارساز حاضر نبوده است که کانال ۱۳ هزار تومانی را به رسمیت بشناسد و سعی کرده است با فروش ارز، قیمت بازار آزاد را به زیر مرز ۱۳ هزار تومانی بازگرداند. باید دید در روزهای آینده تقاضا قدرت حفظ دلار در کانال ۱۳ هزار تومانی یا صعود آن به سوی سطوح بالاتر را دارد یا با افزایش قدرت‌نمایی بازارساز شاهد افت قیمت‌ها خواهیم بود. در این شرایط، برخی معامله‌گران افزایشی همچنان بر حضور تقاضای فصلی در بازار تاکید دارند، حال آنکه کاهشی‌ها تاکید دارند با خروج تقاضای احتیاطی از بازار، وقت نزول قیمت‌ها فرا رسیده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *