کارشناس مسائل بین الملل شرطی کردن اقتصاد ایران به شرایط بین المللی از جمله انتخابات آمریکا را خطای محض خواند و گفت: با تغییر دولت‌ها نگاه ما به دوست و دشمن تغییر نمی‌کند.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ابوالفضل ظهره وند، کارشناس مسائل بین الملل و از دیپلمات های باسابقه کشورمان در مصاحبه با رادیو شرایط ایالات متحده را از سال ۱۹۰۸ تاکنون بی سابقه خواند و گفت: این جامعه هم اکنون نیز در قطبی ترین حالت خود به سر می برد.

وی ناامنی را از نتایج قطبی شدن جامعه دانست و گفت: طبق برآوردها اتفاقاتی مانند انتخابات آمریکا در ادامه می تواند توأم با چالش پایدار باشد کمااینکه در حال حاضر میزان خرید سلاح توسط خانواده ها و ذخیره در انبارها برای دو هفته آینده افزایش یافته است.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به نظرسنجی های انتخاباتی در آمریکا گفت: بخش عمده ای از شاکله رسانه ای و نخبگانی آمریکا مخالف «ترامپ» هستند و نظرسنجی های انجام شده نیز گویای فاصله زیاد بین «ترامپ» و «بایدن» و پیروزی بایدن است، اما ساختار سیاسی این کشور به گونه ای است که آراء مردم به حاشیه می رود ضمن اینکه احتمال اغتشاش بعد از اعلام نتایج انتخابات هم بالاست.

کارشناس مسائل بین الملل در رابطه با تأثیر جابجایی دولت‌های آمریکا بر اقتصاد دنیا گفت: تغییر روسای جمهور آمریکا هیچ تغییری در حوزه استراتژی های این کشور ایجاد نمی کند، زیرا استراتژی ها ثابت هستند و معمولاً کشورهای جهان سومی اند که با تغییر دولتمردان دچار تغییر رویکرد و حتی کودتا می شوند که این فاجعه است.

ظهره وند شرطی کردن اقتصاد را خطای محض خواند و گفت: ما دقیقاً باید بدانیم که دشمن و دوست ایران چه کسانی اند، زیرا منافع ملی همیشه ثابت است و با تغییر دولت‌ها نگاه ما به دوست و دشمن ما تغییر نمی کند، اما در عین حال، آمدن بایدن و ترامپ هم در مراودات بین المللی موثر خواهد بود و گواه این مطلب هم شمع روشن کردن چینی ها برای آمدن «بایدن» و شمع نذر کردن روسی ها برای آمدن «ترامپ» است.

وی افزود: اگر بخشی از جامعه از انتخابات آمریکا تأثیر مثبت و بخش دیگر تأثیر منفی بگیرد باید به حالش گریست و اگر قرار باشد جریان راست در کشور ما شمع نذر کند و جریان چپ یک چیز دیگری نذر کند یعنی دچار تعارض شدیم که الان هم وضعیت ما اینگونه است.

ما اقتصاد کشورمان را رها کردیم که این دو نتیجه دارد؛ در صورت رأی آوردن بایدن قیمت‌ها و از جمله نرخ دلار کاهش پیدا می کند که در این حالت همه فکر می کنند برجام خیلی خوب بوده و ترامپ این کارها را کرده و در صورت رأی آوردن ترامپ هم تحریم ها سخت تر می شوند، اما این یعنی ما ناکارآمدی ساختار داخلی را ذیل پوشش تحریم ها قرار داده و هیچ وقت هم پاسخگو نیستیم درصورتیکه هنر سیاست مداران این است که با وجود فشارها راهکارهای خاص خودشان را طراحی کنند.

ظهره وند گفت: چه «بایدن» پیروز شود چه «ترامپ» ایران تهدید پایدار آمریکاست و به گفته «نشنال اینترست» تغییر رژیم در ایران با کار نظامی به شدت پرهزینه است و کماکان باید به سراغ بی ثباتی اقتصادی و نارضایتی در مردم بروند که «بایدن» می تواند این کار را انجام دهد.

وی افزود: بایدن در ابتدا خودش را ارادتمند برجام نشان می دهد، اما برای بازگشت به آن، اما و اگرهایی می گذارد و با بازگشت آمریکا به برجام، مکانیزم ماشه عملاً به دست آمریکا خواهد افتاد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *