عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید برضرورت برداشته شدن تحریف صورت گرفته در مسئله تحریم گفت: باید به سمت توانمندی‌های داخلی و آنچه که ما در کشور داریم، بازگردیم.

 

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران پویا در خصوص اولویت‌های کشور در مقابله با تحریم‌ گفت: اولین یا اصلی ترین موضوع در جهت مقابله با تحریم، اصلاح نگاه همه کسانی است که در کشور مسئولیت دارند و بعد از آن نیز اصلاح نگاه مردم است.

وی ادامه داد، این بدین معنا است که در حال حاضر تحریفی صورت گرفته و براساس این تحریف، نگاه‌ها در جامعه براساس واقعیات شکل نگرفته است، بلکه نگاه تحریف شده در ذهن و وجود برخی از مسئولین، مبنی بر اینکه نگاه آنها به بیرون است و نه به داخل وجود دارد.

مقابله با تحریف اولین مرحله برای مقابله با تحریم

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت مقابله با تحریف صورت گرفته گفت: این تحریف باید برداشته شود و به سمت توانمندی‌های داخلی و آنچه که ما در کشور داریم، بیاید تا از این طریق بخشی از مشکل حل شود. این موضوع اولین نکته‌ای است که باید اصلاح شود. نفت و گاز ۷۰ هزار مشتقات دارد ولی تا امروز ما فقط به صادرات نفت خام دلبسته بودیم.

وی افزود، بدین معنا که نفت را از زمین استحصال کنیم و بفروشیم، بعد خارجی‌ها مشتقات آن را تولید کنند و مجدد با یک ارزش افزوده چند ده برابری و برحسب نوع کالای تولیدی به ما برگردانند و هزینه آن را بگیرند.

عضو هیئت رئیسه مجلس با تاکید برضرورت فراهم آوردن زمینه برای مدیریت عملگرا در کشور گفت: اگر این نگاه تحریف شده اصلاح شود آن وقت زمینه‌ برای مدیرانی که در عمل هم روحیه‌ی جهادی دارند و دلسوز کشور هستند، به وجود می‌آید. در این زمینه کارآفرینان، سرمایه گذاران و کسانی که به مؤسسات دانش بنیان کمک می‌کنند، می‌توانند هر آنچه که نیاز داخل کشور باشد را تأمین کنند.

وی اضافه کرد، در بحث صنعت ما دقیق‌تر و حساس‌تر از هواپیمای مسافربری یا جنگی نداریم، ما در کالاها سیستمی دقیق‌تر از موشک و ساخت پهپادی که می‌تواند چند ده ساعت در آسمان پرواز ‌کند و مأموریت‌هایش را انجام‌ دهد که نداریم. ما در تمام این زمینه‌ها به خوداتکایی و خودکفایی رسیده‌ایم.

دلیگانی ادامه داد، در نتیجه ما می‌توانیم هر آنچه نیاز جامعه‌ باشد در داخل تأمین کنیم، در این جا منظور این نیست که ارتباطی با خارج نداشته باشیم بلکه این است که وابسته نباشیم و آسیب ما از تحریم‌های ظالمانه‌ کمتر باشد.

وی با تاکید برنقش تبلیغات در ایجاد این تحریف، در خصوص مشکلات پیش روی ایجاد اصلاح در نگاه مسئولین و مردم گفت: مشکل اساسی همان تحریف و تبلیغاتی است که این تحریف را به وجود آورده است. همان ریشه‌هایی که در برخی از گفتمان‌ها در گذشته ایجاد شده و اینها باید اصلاح شود.

مذاکره در شرایط فعلی به معنای تسلیم است

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که در حال حاضر راه حل مشکل تحریم‌ مذاکره است یا تلاش برای قوی شدن اقتصاد کشور گفت: در شرایط فعلی معنای دیگر مذاکره‌، تسلیم شدن است و برای کشور نفعی نخواهد داشت. آنها اتفاقا به دنبال این موضوع هستند که القا کنند تنها راه مقابله با تحریم، مذاکره و تسلیم شدن است.

وی در ادامه افزود، ما در بخش‌ها و مسائل گوناگون یافته‌ایم آنچه که می‌تواند ما را در مقابل تحریم‌ها تقویت کند و ما را از این برهه نجات دهد، همان ایستادگی است. طبیعتاً زمانی که ما در بخش کشاورزی نرخ رشد خوبی داریم و کالای استراتژیکی مثل گندم و بخش اعظمی از برنج، گوشت قرمز و سفید را در کشور می‌توانیم تولید کنیم، باعث افتخار ما است.

تولید راهکار افزایش تاب‌آوری کشور در مقابله با تحریم

دلیگانی درباره‌ی راهکارهای افزایش تاب‌آوری کشور در مقابل تحریم‌ها گفت: ما باید به تولید و ‌جهش بیشتر در آن بپردازیم. جهش تولید است که می‌تواند ما را در بُعد اقتصادی قوی کند و در عین حال ارزآوری برای کشور داشته باشد و همچنین از طریق اشتغال و شرایطی که در کشور ایجاد می‌کند، می‌تواند تاب آوری کشور را بالا ببرد.

مشکل وابستگی به نفت نداشتیم، اگر سیاستهای ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی اجرا شده بود

عضو هیئت رئیسه مجلس در رابطه با نقش اقتصاد مقاومتی در مسیر و مقابله با تحریم گفت: اگر سیاست‌های ۲۴ گانه‌ی اقتصاد مقاومتی را در سال‌های گذشته درست انجام داده بودیم و دولت‌ها به آن عمل کرده بودند، هم اکنون مشکلی از بابت این همه وابستگی به صادرات نفت خام نداشتیم و قطع صادرات آن مشکل ساز نمی‌شد.

 

فرصت‌های خوب برای استفاده از ظرفیت‌های منطقه را از دست دادیم/استعداد کشور برای اشباع بازار ۴۰۰ میلیونی منطقه بالا است

دلیگانی در پاسخ به سوالی در مورد استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای در مقابله تحریم‌ها گفت: زمانی که نیروهای ما در منطقه و در مقابل تروریست‌ها ایستاده بودند و پیروز شدند، بنده یادم است که آن زمان متاسفانه مسئولین ما خصوصاً قوه‌ی مجریه که مسئول اداره‌ی کشور است از فرصت‌ها استفاده درست نکردند.

وی تاکید کرد، حتی حاضر نشدند سفری به آن کشور داشته باشند. دست روی دست گذاشتند و‌عملی در این جهت انجام ندادند، اما هم اکنون برای آنها نیز روشن شده است که چه فرصت‌هایی را از دست داده‌اند. با توجه به وضعیت کشور ما در منطقه، استعداد خوبی برای آنکه بتوانیم بازار ۴۰۰ میلیونی منطقه را اشباع کنیم، داریم اما متاسفانه تا به امروز از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده نکرده‌ایم و با توجه به این بازار، تحریم برای ما نباید معنایی داشه باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *