عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با «پیشرانه»:

پیشرانه- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره آزادسازی واردات خودرو گفت: در شرایط فعلی اقتصاد وضعیت پولی کشور مناسب نیست و امکان واردات خودرو وجود ندارد بر همین اساس طرح ورود خودروهای دست‌دوم مناطق آزاد ارائه‌شده است.

پیشرانه- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره آزادسازی واردات خودرو، گفت: در شرایط فعلی اقتصاد وضعیت پولی کشور مناسب نیست و امکان واردات خودرو وجود ندارد بر همین اساس طرح ورود خودروهای دست‌دوم مناطق آزاد ارائه‌شده است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» محمدرضا منصوری در تشریح این طرح اظهار کرد: خودروهایی که در مناطق آزاد و بنادر کشور بعد از ۸ سال اسقاط می‌شوند شرایط خوبی دارند به‌جای اسقاط، می‌توانند با ورودشان به کشور التهاب بازار را کاهش دهند.

نماینده مردم در مجلس دهم درباره تأثیرات واردات خودرو دست‌دوم خارجی بر قیمت خودروی داخلی، افزود: در حال حاضر در مناطق آزاد سقف خودروهای خارجی که در حد صفر هستند را اسقاط می‌کنند درحالی‌که برخی این خودروها کمتر از ۵۰ هزار کیلومتر کارکرده‌اند و تنها هشت سال از عمرشان گذشته است.

او بابیان اینکه در شرایط فعلی تقاضا و عرضه در بازار خودرو متوازن نیست، ادامه داد: خودروسازان محصولات خود را برای ۲ سال آینده پیش‌فروش کرده‌اند و در حال حاضر در شرایط مناسبی قرار ندارند و نمی‌توانند نیاز بازار را به‌درستی تأمین کنند. می‌توان با واردات خودرو دست‌دوم عرضه را متعادل کرد و با تحقق این امر قیمت‌ها روند کاهشی پیدا کند.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس تصریح کرد: ورود خودروهای دست‌دوم مناطق آزاد و بنادر که ۸ سال بیشتر از عمر آن‌ها نمی‌گذرد نه‌تنها یک دلار ارزبری نمی‌شود بلکه برای دولت با تعرفه‌هایی که می‌گیرد درآمدزایی نیز دارد و عرضه خودرو را در بازار زیاد می‌کند.

منصوری گفت: واردات خودرو دست‌دوم به عزم جدی نیاز دارد این در حالی است که دست‌های پشت پرده از تحقق این امر جلوگیری می‌کنند چراکه سود آن‌ها در که ملتهب بودن بازار خودرو است. از سوی دیگر ازآنجاکه خودروهای خارجی دست‌دوم کیفیت خوبی دارند، می‌توانند تا حدودی به کاهش آلودگی زیست‌محیطی نیز کمک کنند.

او افزود: درخواست نمایندگان از وزیر صمت این است که مجوز واردات خودرو دست‌دوم که در بنادر و مناطق آزاد هستند را صادر کنند تا این خودروها اسقاط نشده و وارد کشور شوند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در انتها اظهار کرد: ما در مراحل بعدی می‌توانیم واردات خودروها را پیگیری کنیم که با کنترل دولت و بدون ایجاد رانت اجازه واردات خودرو را بدهند تا بتوانیم عرضه را در بازار افزایش دهیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *