مشوق های جدید بانک مرکزی برای بازگردانندگان ارز صادراتی

تهران- ایرنا- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران عصر امروز (چهارشنبه) مصوبه ای را برای تشویق صادرکنندگانی صادر کرد که مطابق دستورالعمل های ابلاغ شده نسبت به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود اقدام کرده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، کمیته سیاستگذاری نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات عصر چهارشنبه مشوق های جدید را برای چهار گروه اعلام کرد.
بر پایه این مصوبه، صادرکنندگان با عملکرد بیش از ۶۰ درصد که کمتر از یک میلیون یورو به کشور بازگردانده اند می توانند ارز خود را به صورت حواله یا اسکناس به صرافی ها بفروشند و همچنین در مقابل صادرات خود/غیر نسبت به واردات اقدام کنند.
این گروه در صورت برگرداندن یک تا سه میلیون یورو ارز، اجازه فروش تا سقف یک میلیون و ۵۰۰ هزار یورو به صورت حواله یا اسکناس به صرافی ها و عرضه ۴۰ درص آن در سامانه نیما را دارند و می توانند بقیه آن را برای واردات در مقابل صادرات خود/غیر استفاده کنند.
همچنین در صورتی که میزان بازگشت ارز سه میلیون تا ۱۰ میلیون یورو باشد، مجوز فروش تا سقف ۲ میلیون یورو به طور حواله یا اسکناس به صرافی ها، فروش ۴۰ درصد در سامانه نیما و مصرف بقیه برای واردات در مقابل صادرات خود/غیر اعطا شده است.
در ازای بازگرداندن بیش از ۱۰ میلیون یورو ارز نیز اجازه داده شده است صادرکنندگان تا سقف چهار میلیون یورو به صورت حواله یا اسکناس به صرافی ها و۷۰ درصد آن را در سامانه نیما عرضه کنند. آنان می توانند بقیه این مبلغ را برای واردات در مقابل صادرات خود/غیر استفاده کنند.

** صادرکنندگان با عملکرد ۳۰ تا ۶۰ درصد
این صادرکنندگان منوط به تفاهم با بانک مرکزی می توانند از مزایایی بهره مند شوند.
در این گروه برای افرادی که کمتر از یک میلیون یورو به کشور بازگردانده اند مجوز فروش به صورت حواله یا اسکناس به صرافی ها و واردات در مقابل صادرات خود/غیر در نظر گرفته شده است.
این گروه در صورت برگرداندن یک تا سه میلیون یورو، اجازه فروش تا سقف یک میلیون و ۵۰۰ هزار یورو به صورت حواله یا اسکناس به صرافی ها و عرضه ۴۵ درصد آن در سامانه نیما را دارند و می توانند بقیه آن را برای واردات در مقابل صادرات خود/غیر استفاده کنند.
همچنین در صورتی که میزان بازگشت ارز سه میلیون تا ۱۰ میلیون یورو باشد، مجوز فروش تا سقف یک میلیون و ۵۰۰ هزار یورو به طور حواله یا اسکناس به صرافی ها، فروش ۵۵ درصد در سامانه نیما و مصرف بقیه برای واردات در مقابل صادرات خود/غیر اعطا شده است.
بانک مرکزی در ازای بازگرداندن بیش از ۱۰ میلیون یورو ارز نیز به صادرکنندگان اجازه داده است تا سقف ۲ میلیون یورو به صورت حواله یا اسکناس به صرافی ها و ۸۰ درصد آن را در سامانه نیما عرضه کنند.
یکی دیگر از تفاوت ها برای این گروه آن است که آنان می توانند بقیه این مبلغ را «فقط» برای واردات در مقابل صادرات خود استفاده کنند.

** صادرکنندگان با عملکرد کمتر از ۳۰ درصد
این صادرکنندگان مطابق با دستورالعمل شماره ۲۹۹۸۷۴ / ۹۷ مورخ بیست و هفتم آبان ماه ۱۳۹۷ مشمول مزایای زیر می شوند:
در این گروه همانند ۲ گروه دیگر، برای افرادی که کمتر از یک میلیون یورو به کشور بازگردانده اند مجوز فروش به صورت حواله یا اسکناس به صرافی ها و واردات در مقابل صادرات خود/غیر در نظر گرفته شده است.
این گروه در صورت برگرداندن یک تا سه میلیون یورو، اجازه دارند تا سقف یک میلیون یورو را به صورت حواله یا اسکناس به صرافی ها بفروشند و ۵۰ درصد آن را در سامانه نیما عرضه کنند. آنان همچنین می توانند بقیه آن را برای واردات در مقابل صادرات خود/غیر اختصاص دهند.
همچنین در صورتی که میزان بازگشت ارز سه میلیون تا ۱۰ میلیون یورو باشد، مجوز فروش تا سقف یک میلیون یورو به طور حواله یا اسکناس به صرافی ها و عرضه ۷۰ درصد در سامانه نیما پیش بینی شده است.
صادرکنندگان مشمول در این گروه نیز می توانند بقیه این مبلغ را «فقط» برای واردات در مقابل صادرات خود استفاده کنند.
صادرکنندگان در ازای بازگرداندن بیش از ۱۰ میلیون یورو ارز نیز از بانک مرکزی اجازه دارند تا سقف یک میلیون یورو را به طور حواله یا اسکناس به صرافی ها بفروشند و ۹۰ درصد آن را در سامانه نیما عرضه کنند.
به این افراد نیز این مجوز داده شده است که بقیه مبلغ را «فقط» برای واردات در مقابل صادرات خود استفاده کنند.

** جزییات مصوبه
بانک مرکزی اعلام کرد اعتبار این مصوبه و ضوابط اعلام شده در آن تا پایان سال ۱۳۹۷ است. همچنین همه مفاد سایر مصوبات مرتبط همچنان به قوت خود باقی می ماند.
از سوی دیگر، رفع تعهد بازگشت ارز حاصل از صادرات، منوط به ثبت همه اطلاعات توسط بانک و صرافی های مجاز در سامانه نیما و سنا حسب
مورد است.
همچنین صادرکنندگانی که بیش از ۶۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود را مطابق مصوبات پیشین به چرخه اقتصادی بازگردانده اند، علاوه
بر موارد بالا در صورت نیاز به تخصیص و تامین ارز در اولویت بانک مرکزی قرار می گیرند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *