تهران- ایرنا- قیمت نفت در پی حمله موشکی به پایگاه عین الاسد و انتقام سخت ایران از آمریکا، ‌امروز را با نوسان چهار درصدی آغاز کرد.

قیمت نفت در آغاز معاملات امروز و بعد از انتشار خبر حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی عین الاسد در عراق که محل حضور نیروهای آمریکایی است، ‌ با رشدی ۴ درصدی همراه و حتی در آستانه شکستن سد ۷۲ دلاری قرار گرفت.

با این حال، ‌قیمت نفت نتوانست بالای ۷۰ دلار دوام بیاورد زیرا نگرانی نسبت به بروز جنگ با توجه به واکنش مقامات دو کشور کاهش پیدا کرد.

وزیر خارجه ایران بامداد چهارشنبه در توئیتی نوشت که ایران در دفاع از خود و طبق بند ۵۱ منشور سازمان ملل اقدامات متناسبی را انجام داده و تکمیل کرد و پایگاهی را هدف قرار داد که حمله‌ای مسلحانه و بزدلانه علیه شهروندان و مقام‌های ارشد ما از آنجا صورت گرفت.

وی افزود: ما به دنبال افزایش تنش یا جنگ نیستیم اما از خودمان در مقابل هر گونه تهاجمی دفاع می‌کنیم.

همچنین رئیس جمهوری آمریکا نیز سه شنبه شب به وقت محلی در توئیتی مدعی شد: همه چیز خوب است. موشک‌هایی از ایران به سوی دو پایگاه واقع در عراق شلیک شد.

وی افزود: ارزیابی تلفات و خسارت‌های در حال انجام است. تا حالا همه چیز خوب بوده است.

البته واکنش رئیس جمهوری آمریکا در حالی مطرح می‌شود که حمله ایران به پایگاه هوایی عین الاسد، اولین حمله نظامی رسمی به یک پایگاه امریکایی بعد از جنگ جهانی دوم است.

با این حال قیمت نفت برنت به رشدی ۸۹ سنتی رضایت داد و به ۶۹ دلار و ۱۶ سنت در هر بشکه رسید. نفت شاخص آمریکا نیز رشدی ۸۰ سنتی تجربه کرد تا ۶۳ دلار و ۵۰ سنت قیمت بخورد.

اگرچه قیمت نفت در حال حاضر جهش‌های چهار درصدی را تا حدی خنثی کرده اما نفت خام سبک بصره عراق، از نوع نسبتاً ترش است که مورد توجه ویژه پالایشگران آسیایی است و به دلیل تحریم‌های آمریکا ضدایران، جایگزین چندانی برای آن وجود ندارد. نفت خام نوع سنگین بصره نیز که جایگزین نفت تولیدی در ونزوئلاست، تقاضای بالایی دارد.

بنابراین ادامه تنش در خاورمیانه و به ویژه تحریم عراق از سوی آمریکا می‌تواند باعث خروج بخشی از نفت از بازار و افزایش قیمت‌ها شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *