تهران – ایرنا – «انگوزی اوکونجو ایوالا» رئیس سازمان تجارت جهانی در جریان اجلاس گروه هفت با تاکید بر اینکه بهبودی اقتصادی کشورها به میزان پیشرفت طرح‌های واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ بستگی دارد، از خطر عقب‌ماندگی اقتصادی کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا در دوران پس از همه‌گیری کرونا هشدار داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، رئیس سازمان تجارت جهانی با اشاره به اینکه بهبودی اقتصادی در کشورها در دو خط سیر بسیار متفاوت در حال پیشروی است گفت: در کشورهای توسعه یافته، روند واکسیناسیون به طور مطلوبی در حرکت است اما بسیاری کشورهای کم درآمد، حتی یک دوز واکسن دریافت نکرده اند.

وی ضمن تاکید بر نابرابری در دسترسی به واکسن‌ها افزود: سیاست شرکت های تولید واکسن‌ یک سیاست تجاری است.

این مقام اهل نیجریه در گفت‌وگویی مجازی با خبرنگاران در حاشیه نشست گروه هفت گفت: برای اینکه اقتصاد بهبود یابد، می‌بایست تزریق واکسن به مردم آغاز شود، این همان مسئله ای است که رشد اقتصادی را ممکن می‌سازد.

به نوشته خبرگزاری افه، سازمان تجارت جهانی بازیابی و رشد «پر قدرت» بازار جهانی را در سال جاری میلادی (۲۰۲۱) حدود ۸ درصد و برای سال آینده ۴ درصد برآورد کرده است.

این نهاد چندجانبه بین‌المللی به رغم اختلاف نظر اعضای این سازمان مبنی بر تعلیق موقت حق ثبت اختراع واکسن‌ها امیدوار است تا با حصول توافقی جهانی، دسترسی بیشتر کشورهای در حال توسعه به محموله‌های واکسن فراهم شود. هر چند به نوشته افه، رئیس سازمان تجارت جهانی تا کنون از هر گونه اظهار نظر در حمایت از این موضوع خودداری کرده تا بتواند در میانجیگری نشست آینده در ماه جولای آزادانه عمل کند.

ایوالا به رغم استقبال از تعهد کشورهای جی‌هفت در اهدای یک میلیارد دوز واکسن به کشورهای در حال توسعه تاکید کرد که به منظور تسریع در روند توزیع و استفاده واکسن‌ها، ۵۰ میلیارد دلار مورد نیاز است.

به گفته رئیس سازمان تجارت جهانی به این ترتیب و با در نظر گرفتن این منابع، تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۱) ۴۰ درصد از جمعیت جهان و تا پایان سال آینده میلادی (۲۰۲۲) ۶۰ درصد از جمعیت جهان واکسینه خواهند شد.

چهل‌ وهفتمین نشست سران هفت کشور صنعتی جهان (انگلیس، آمریکا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، کانادا و ژاپن) با تمرکز بر احیای اقتصاد دنیا از روز جمعه در انگلیس آغاز شده و یکشنبه به کار خود پایان می دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *