تجارت و بازرگانی سال های زیادی است که توسط افراد انجام می شود و در آینده نیز همچنان وجود خواهد داشت. هر چند روند انجام این فعالیت به مرور زمان تغییر کرده، ولی داد و ستد کالا همیشه یکی از مهم ‌ترین نیاز های بشر بوده و در آینده نیز ادامه خواهد داشت. با این حال، بازرگانی و داد و ستد کالا مستلزم مهارت در برخی حوزه ‌ها می باشد که یکی از مهم‌ترین آنها تسلط بر واژگان تجارت بین ‌المللی است.

امروزه کار مبادله و امور مربوط به داد و ستد کالا ها و خدمات، به دلیل پیشرفت های علمی و متنوع تر شدن نیاز های جامعه، بسیار وسیعتر و پیچیده تر از گذشته شده و بخش وسیعی از فعالیت های انسانی را به خود اختصاص داده است.

مدیریت بازرگانی از مهمترین بخش های مدیریت شرکت های تجاری است. در صورتی یک شرکت می تواند بین خود، مشتریان و خریداران روابط تجاری خوبی برقرار کند که از یک مدیر بازرگانی با تجربه و موفق بهره مند باشد. شخصی که مدیریت بازرگانی یک شرکت یا سازمان را قبول می کند، در جذب مشتریان و ارائه خدمات یک شرکت نهایت تلاش خود را به کار می گیرد. در اصل مدیر بازرگانی کسی است که نقش اصلی در سود و زیان شرکت ها دارد.

افرادی که در زمینه بازرگانی خارجی فعالیت می کنند باید با اصطلاحات بازرگانی آشنا باشند زیرا این واژگان به صورت متفق‌ القول مورد قبول تمام کشور ها، تجار و بازرگانان جهان است. در مکاتبات تجاری و هم در مذاکرات بازرگانی لازم است حتما با این اصطلاحات آشنایی داشته باشید زیرا عدم تسلط بر آن ها، افراد را به دردسر می اندازد.

انواع بازرگانی

 

فعالیت های بازرگانی بر اساس موقعیت مکانی و حیطه جغرافیایی به صورت زیر دسته بندی می شوند:

۱.     بازرگانی داخلی

در صورتیکه عملیات بازرگانی در داخل مرز های یک کشور انجام شود، از آن به عنوان بازرگانی داخلی یاد می کنند. در حقیقت محور فعالیت های بازرگانی داخلی، علاوه بر تامین نیاز ها از طریق منابع داخلی بر اساس داد و ستدها بر اساس پول رسمی آن کشور انجام می شود.

۲.     بازرگانی خارجی

به تمامی فعالیت های بازرگانی که در خارج از مرز های یک کشور انجام می شود، بازرگانی خارجی می گویند. هدف از بازرگانی خارجی، تامین تجهیزات مورد نیاز با قیمت ارزان تر، مناسب تر و کسب منفعت و سود حاصل از بازرگانی است. در بازرگانی خارجی، بودجه ای که برای معاملات بازرگانی مبادله می شود، از طریق پول خارجی یا همان ارز می باشد.

۳.     بازرگانی منطقه ای

اگر معاملات بازرگانی بین دو یا چند کشور در یک منطقه جغرافیایی انجام شود، به آن بازرگانی منطقه ای گفته می شود. کشور هایی که در بازرگانی منطقه ای شرکت می کنند، از نظر تجارت خارجی بین هم قائل به امتیازات و تسهیلاتی می شوند که در صورت عدم وجود قرارداد بازرگانی منطقه ای، آن تسهیلات و امتیازات برایشان وجود نخواهد داشت.

 

اهداف بازرگانی منطقه ای

در بازرگانی منطقه ای اهداف مهمی باعث همکاری کشور های منطقه برای بازرگانی می شود که شامل موارد زیر می باشد.

  • افزایش استاندارد زندگی مردم منطقه
  • فراهم نمودن اشتغال برای ساکنان منطقه
  • سهیم شدن در استفاده از منابع یکدیگر
  • به وجود آمدن تسهیلات در عملیات بازرگانی
  • افزایش سطح تولید کارخانه ها
  • سهیم شدن در خطر های احتمالی که متوجه اقتصاد کشور های منطقه می گردد
  • ایجاد یک سد دفاعی اقتصادی در منطقه برای مقابله با کشور هایی که از لحاظ بازرگانی به رقابت با کشور های عضو بازرگانی منطقه ای بر می خیزند.

 

مفاهیم پایه بازرگانی:

در بازرگانی مفاهیمی وجود دارد که برای شناخت شما چند نمونه از آن ها بیان کرده ایم. این مفاهیم شامل موارد زیر است.

مبادله

دادن جنس و گرفتن کالا از دیگران، مبادله نام دارد. این مفهوم حتی در زمانی که مبادله در آن با پول انجام می شود نیز صادق است.

تجارت

منظور از تجارت انجام مبادله و داد و ستد با هدف کسب سود می باشد.

بازرگانی

بازرگانی به فعالیت هایی گفته می شود که در جریان مبادله کالا و یا خدمات از مرحله تولید (تهیه و تامین مواد خام، فعالیت های مربوط به ساخت و یا ارائه خدمت و …) تا زمانی که به دست مصرف کننده می رسد (حمل و نقل، توزیع و .) را شامل می شود.

بازرگان

بازرگان به شخصی می گویند که با توجه به موقعیت زمانی و مکانی، امور مربوط به تشخیص نیازها و  خدماتی را بر عهده دارد که عرضه آنها مستلزم صرفه جویی و سود دهی لازم است. در حقیقت بازرگانی ساز و کاری است که هسته اصلی سرمایه داری را تشکیل می دهد. هر کس به انجام کارهای بازرگانی بپردازد، بازرگان نامیده می شود.

 

کارت بازرگانی چیست و چرا لازم است کارت بازرگانی داشته باشیم؟

اخذ کارت بازرگانی برای تجارت، واردات و صادرات کالا طبق قانون تجارت ایران لازم و ضروری است. در واقع فقط افرادی می ‌توانند به واردات و صادرات کالا اقدام نمایند که کارت بازرگانی دریافت کرده اند. کارت بازرگانی هم به صورت حقیقی و هم به صورت حقوقی قابل دریافت است یعنی یک فرد هم می ‌تواند به عنوان مدیر یک شرکت برای دریافت کارت بازرگانی اقدام کند، هم به عنوان شخص.

انواع کارت بازرگانی شامل موارد زیر می باشد:

  • کارت بازرگانی تجاری
  • کارت بازرگانی خدماتی
  • کارت بازرگانی تولیدی یا صنعتی
  • کارت بازرگانی موردی

خوب است بدانید که یک فرد نمی ‌تواند دو کارت حقیقی یا دو کارت حقوقی داشته باشد اما می ‌تواند یک کارت حقیقی و یک کارت حقوقی دریافت نماید. توجه داشته باشید که اعتبار کارت بازرگانی از تاریخ صدور، ۱ تا ۵ سال است و دارنده کارت نیاز است در موعد مقرر نسبت به تمدید کارت مراجعه نماید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *