آمریکا به‌عنوان ضامن اصلی حفظ امنیت رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود. یکی از مهم‌ترین روش‌های آمریکا برای تحقق این هدف، سرمایه‌گذاری اقتصادی، زیرساختی و فرهنگی و وابسته‌سازی کشورهای هم‌مرز با این رژیم است.

 

 

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مسئله امنیت رژیم صهیونیستی به‌عنوان یک اولویت مهم و اساسی برای دولتمردان ایالات‌متحده آمریکا به شمار می‌رود. تعهد به این مسئله به حدی برای دو جناح دموکرات و جمهوری‌خواه اهمیت دارد که در تبلیغات انتخاباتی برنامه‌ها برای حمایت از رژیم صهیونیستی جز جدا ناشدنی از تبلیغات انتخاباتی به شمار می‌رود.

در این میان سرمایه‌گذاری و وابسته سازی کشورهای هم‌مرز با رژیم صهیونیستی برنامه‌ای برای حفظ امنیت این رژیم به شمار می‌رود. برنامه‌های سرمایه‌گذاری آژانس توسعه بین‌المللی ایالات‌متحده آمریکا[۲] (USAID) در کشورهای خاورمیانه روشی نوین برای حفظ امنیت رژیم صهیونیستی در منطقه به شمار می‌رود.

  1. آژانس توسعه بین‌المللی ایالات‌متحده آمریکا و امنیت رژیم صهیونیستی

حضور آژانس توسعه بین‌المللی ایالات‌متحده در کشورهای مرزی با رژیم صهیونیستی و سرمایه‌گذاری در سه بخش آموزش، بهداشت، آب و زنان مهم‌ترین مباحثی است که USAID در آن سرمایه‌گذاری کرده است. مصر، لبنان، سوریه و اردن محل سرمایه‌گذاری‌های کلان دولت ایالات‌متحده در قالب کمک‌های بشردوستانه، کمک‌های توسعه‌ای و آموزشی از طریق آژانس توسعه بین‌المللی است.

 

این آژانس از سال ۱۹۷۸ میلادی بیش از ۳۰ میلیارد دلار در زمینه آموزش، کارآفرینی، بهداشت و زنان در مصر سرمایه‌گذاری کرده است[۳]. طبق گزارشی که سفارت ایالات‌متحده در مصر درباره برنامه‌های آژانس در این کشور منتشر کرده است، این آژانس در کمک‌های تغذیه‌ای با عنوان بهبود تغذیه مادر، کودک و بهداشت بیش از ۲۵هزار  خانواده مصری را تحت پوشش قرار داده است. از سوی دیگر ارائه بورس‌های آموزشی برای جذب دانشجویان مصری تحت برنامه HEI بیش از ۱۷هزار دانشجو را بورسیه کرده است[۴].

 

آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده در زمینه آموزش، کارآفرینی و بهداشت زنان در لبنان نیز سرمایه‌گذاری‌های کلانی کرده است. USAID تاکنون بیش از ۱۵۰هزار دانشجو لبنانی را تحت پوشش قرار داده است. بیش از ۸۸۷ مدرسه، کالج و دانشکده را در این کشور موردحمایت مالی قرار داده و در زمینه کارآفرینی نیز بیش از ۳۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری و به ۲۵ کارآفرین در راستای افزایش تولید، بیش از ۱۰ میلیون دلار کمک بلاعوض کرده است[۵].

آژانس در گزارشی که در سال ۲۰۱۵ درباره آسیب‌شناسی تجارت لبنان ارائه داده است، معتقد است عدم داشتن روابط با رژیم صهیونیستی و ضعف گمرکی در لبنان مهم‌ترین دلیل شکست اصلاحات اقتصادی در لبنان است[۶]. در این گزارش به‌صراحت اعلام می‌کند که داشتن رابطه با تل‌آویو تنها راه لبنان برای افزایش اعتبار اقتصادی و گشایش اقتصادی است.

آژانس توسعه بین‌المللی ایالات‌متحده، از سال ۱۹۵۲ تاکنون در تمام زمینه‌های اقتصادی، آب، بهداشت، آموزش و کارآفرینی بیش از صدها پروژه آبیاری، بهداشتی و آموزشی را با بیش از ۱.۷ میلیارد دلار کمک بلاعوض به پایان رسانده است. این آژانس از سال ۲۰۰۲ بیش از ۱۴۴ مدرسه، ۶۰۹ کلاس درس را ساخته و یا بازسازی کرده‌اند. ترویج ارزش‌های آمریکایی در قالب برنامه‌های حمایت از زنان بخش مهمی از عملکرد USAID در اردن به شمار می‌رود. آنچه وزارت خارجه آمریکا و گزارش آژانس توسعه بین‌المللی توسعه در سال ۲۰۲۰ منتشر کرده است[۷]. مهم‌ترین دلیل سرمایه‌گذاری USAID در اردن، نقش این کشور در پروژه صلح میان اعراب و اسرائیل است[۸] والا آژانس تمایلی برای توسعه همکاری‌ها با اردن ندارد.

 

گسترش بحران سوریه باعث شد تا USAID بتواند با عناوین کمک‌های بشردوستانه به مسئله سوریه ورود پیدا کند. حضور این سازمان در سوریه از ابتدای این بحران در سال ۲۰۱۱ و سرمایه‌گذاری بیش از ۱۲ میلیارد دلاری در این کشور نشان از اقدامات پیچیده‌ای دارد که در ذیل اهداف بشردوستانه مطرح می‌شود. مهم‌ترین اقداماتی که این سازمان در سوریه انجام می‌دهد را می‌توان در ۳ حوزه بازسازی، آموزش و تثبیت حضور نیروهای حامی آمریکا در سوریه دانست. این سازمان در پوشش حمایت از حقوق بشر در تلاش است تا با جهت‌دهی کمک‌های بشردوستانه بتواند زمینه تجزیه و تضعیف سوریه را ایجاد کند.

مجموعه مبالغی که کشورها به USAID برای کمک به مردم در سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۲۰ پرداخت‌شده است[۹].

مهم‌ترین اهداف USAID طبق آنچه خود این سازمان در ذیل برنامه‌های خود در بحران سوریه به‌صراحت ذکر می‌کند، کاهش نفوذ ایران و حذف نیروهای حامی ایران در سوریه به شمار می‌رود. این سازمان در برنامه‌های حمایتی خود در سوریه، مناطقی که دولت این کشور در آن مستقر است و تروریست‌ها را از آن مناطق خارج کرده است را مشمول کمک‌های بشردوستانه نمی‌داند. این سازمان از هرگونه کمک‌های بهداشتی، تأمین بودجه بازسازی و آموزشی به مناطقی که تحت حاکمیت دولت سوریه است استنکاف می‌ورزد و ارائه این خدمات را مشروط به خلع سلاح دولت سوریه، حذف نیروهای ایرانی و امنیت رژیم صهیونیستی برمی‌شمارد[۱۰].

جمع‌بندی

این سرمایه‌گذاری کلان در زیرساخت‌ها، ایجاد وابسته سازی اقتصادی میان این کشورها و ایالات‌متحده، مشاوره‌های اقتصادی و تلاش برای پیاده کردن مباحث ملت‌سازی در زمینه‌های آموزشی و حمایت از زنان، استراتژی بلندمدت سردمداران آمریکا برای تغییر نگاه ملت‌های منطقه و ایجاد زمینه‌های پذیرش اسرائیل توسط ملت‌ها و دولت‌های منطقه است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *