معاون امور بین‌الملل بانک خاورمیانه گفت: کاهش حداقل سرمایه برای تاسیس بانک در مناطق آزاد، بیشتر از اینکه مشوق بانک‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری باشد، موجب تشویق بانک‌های داخلی‌ای شده که تمایل به ایجاد بانک‌های واسطه‌ای دارند که مشمول بسیاری از قوانین نشده و می‌توانند مانند یک بانک خارجی فعالیت کنند.

چابک‌آنلاین، رژین میدانی، طبق مصوبه شورای پول و اعتبار از اول بهمن ماه سال جاری، حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس بانک‌های برون مرزی در مناطق آزاد، از ۱۰۰ میلیون یورو به ۵۰ میلیون یورو کاهش یافت.

علیرضا عدالت درگفتگو با چابک آنلاین ضمن بیان این که “در سال های اخیر یک یا دو مورد بانک خارجی خواستار تاسیس شعبه در مناطق آزاد بودند”، بیان کرد: این بانک ها مانند بانک استانداردچارتر موفق به فعال کردن شعب خود نشدند و در صورت فعال شدن نیز قادر به انجام کار چشمگیری نیستند.

وی افزود: برخی از بانک ها هم در اینجا شعبه زدند اما پس از مدتی دریافتند که قادر به جمع آوری سپرده از مردم درصورت پرداخت سود سالانه یک درصدی نیستند.

عدالت میزان کارمزدها و درآمدها را عامل اصلی عدم موفقیت بانک های آف شور خواند و افزود: بانک ها زمانی ۴۰۰ کارگزار خارجی داشتند اما امروزه تعداد کارگزاران آن ها کمتر از ۱۰ مورد است. در چنین شرایطی که بانک های خارجی حاضر به کار کردن با بانک های داخلی کشور نیستند، شعبه زدن آن ها در اینجا امری دور از انتظار است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *