یک دامدار می‌گوید: در بیست‌ سالی که در حوزه تولید گوشت قرمز کار می‌کنم قیمت دو دلار برای گوشت قرمز نشنیده‌ام. بیست سال پیش قیمت گوشت سه و نیم دلار بود.
اقتصاد۲۴- هفته گذشته وزیر جهاد کشاورزی درباره نرخ دو دلاری گوشت قرمز وارداتی چنین اظهار کرد: گوشت کیلویی ۲ دلار کجاست؟ هر کس فکر می کند گوشت ۲ دلاری وجود دارد برود وارد کند و اینجا کیلویی ۳۵ هزار تومان بفروشد، محدودیتی وجود ندارد.

ناصراستاد احمدی، دامدار در گفتگو با اقتصاد۲۴ با تصدیق صحبت وزیر مبنی بر اینکه گوشت ۲ دلاری صحبت ندارد، در اینباره چنین می‌گوید: در بیست‌ سالی که در حوزه تولید گوشت قرمز کار می‌کنم قیمت دو دلار برای گوشت قرمز نشنیده‌ام. بیست سال پیش قیمت گوشت سه و نیم دلار بود.

او همچنین می‌گوید: ممکن است کسی گوشت بی‌کیفیتی را به قیمت دو دلار بیاورد و از آن پودر گوشت تهیه کند تا به مصرف طیور برسد اما گوشتی که قابل مصرف باشد امکان ندارد کمتر از چهار تا پنج دلار باشد و بسته به اینکه گوشت از کدام کشور و با کدام شریط خریداری می‌شود قیمت آن متغیر است. کسانی که گوشت را با کیلویی دو دلار می‌آورند یا واردات بلد نیستند یا نمی‌دانند بازار جهانی چیست یا اینکه همین طور حرفی را گفته‌اند.

استاد احمدی همچنین بیان می‌کند: اگر کسی مدعی است که گوشت ۲ دلاری می‌آورد اطلاعات شرکتی که “گوشت قابل مصرف” را کیلویی دو دلار می‌فروشد بیاورد.

این دامدار معتقد است که گوشت ۲ دلاری به مقدار عمده در هیچ کجای جهان نمی‌تواند وجود داشته باشد. «ممکن است فردی ۵ تن گوشت خود را در گوشه‌ای از دنیا به قیمت کیلویی دو دلار بفروشد اما اینکه سالی ۱۰۰ هزار تن گوشت را با قیمت دو دلار وارد کنیم محال است. خرید و فروش گوشت در دنیا کار ساده‌ای نیست که هر کس پیدا شد بتوانیم از او گوشت بخریم بلکه شرکت‌هایی وجود دارند که فروشنده‌اند و عاملان توزیع گوشت قرمز در دنیا هستند».

استاد احمدی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره قیمت متعادل گوشت قرمز در بازار داخل چنین می‌گوید: بسته به شرایط تولید قیمت تمام شده گوشت برای دامدار می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال اگر دام در مرتع چرا کند هزینه‌ای متفاوت‌تر از دامی خواهد داشت که علوفه آن را باید درون دامداری تامین کرد.

او ادامه می‌دهد: ۹۰ درصد قیمت تمام شده دام گوشتی برای تغذیه هست و وقتی تغذیه را رایگان استفاده کنیم قیمت تمام شده بسیار پایین تر از وقتی است که کسی در یک واحد صنعتی دام نگه دارد.

این دامدار بر این نکته تاکید می‌کند که هزینه تمام شده برای تولید گوشت گاو بالاتر از هزینه تولید گوشت گوسفندی است. «شرایط امروز طوری هست که قیمت گوشت به طور کلی نسبت به سال گذشته پایین آمده است و با این حال قیمت گوشت گوسفند در بازار ایران بالاتر است به خاطر ذائقه مردم».

او درباره نرخ خرید دام زنده در دامداری‌ها چنین می‌گوید: قیمت تمام شده گوسفند زنده در بازار بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان ولی برای گاو ۲۳ هزار تومان است اما مشکلی که وجود دارد این است که حجم زیادی از بره های شیشک به بازار آمدند و حجم زیادی از گوسفندها به کشتارگاه‌ها رفتند از طرفی مقدار زیادی از گوشت‌های یخ زده وارد شده و از دو طرف به بازار فشار آمده و قیمت دام را به شدت کاهش داده است.

استاد احمدی معتقد است که قیمت امروز گوشت نه به سود دامدارهاست و نه برای مصرف‌کنندگان متعادل است. «قیمتی که امروز از دامدار خریداری می‌شود بسیار پایین است اما قیمتی که به دست مصرف کننده می‌رسد بالاست. قیمت اصولا تابع عرضه و تقاضا است؛ وقتی عرضه زیاد شده قیمت پایین می‌رود و امروز تنها چاره‌ای که وجود دارد قیمت خرید تضمینی است. اگر خرید گوشت را در اختیار شرکت واسطی مثل شرکت پشتیبانی امور دام بگذارند این شرکت کار کند و فعالیت داشته باشد و صرفا در بخش‌های خاص تولید مثل خرید گوشت از مرغدارها فعالیت نداشته باشد بلکه در همه حوزه‌ها حضور داشته باشد و در بازار نیز فعالیت کند می‌تواند به محض اینکه بازار اینطور شکننده شد ورود کند».

او می‌افزاید: قیمت گاو نر در کشور ما ۴۰ هزار تومان بود اما امروز به ۲۰ هزار تومان رسیده است. در حالی که قیمت در بازار نصف نشده است و این وظیفه شرکت پشتیبانی است که از دامدار خرید کند تا دامدار ضرر نکند و از طرفی در مواقع بعدی وارد کند. این کار هم مربوط به حالا نیست و قبلا هم انجام می‌شده یعنی قیمت تمام شده برای دامدار محاسبه و از طرف دولت قیمت پایه معین می‌شود و اگر قیمت بازار به پایین‌تر از هزینه تمام شده رسید شرکت پشتیبانی شروع به خرید می‌کند و اگر قیمت بالاتر رفت ذخیره خود را وارد بازار می‌کند مثل کاری که برای واردکننده ها انجام می‌دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *