بررسی نرخ دلار در سامانه نیما (بازار ثانویه) با نرخ این ارز در سامانه سنا، حاکی از کاهش شکاف قیمت این ارز در فاصله یک ماهه ۲۱ آذرماه تا ۲۲ دی ماه است.

در حالی که میانگین نرخ خرید دلار در بازار نیما (ثانویه) در روز ۲۱ آذرماه ۱۳۹۸ برابر با ۱۱ هزار و ۱۵۵ تومان بوده است، این نرخ یک ماه بعد و در روز ۲۲ دی ماه ۱۳۹۸ به ۱۱ هزار و ۶۸۹ تومان افزایش یافته؛ این در حالی است که در مدت زمان مشابه، نرخ خرید هر دلار آمریکا در بازار سنا (اسکناس) برابر با ۱۳ هزار و ۱۲ تومان بوده که به ۱۲ هزار و ۹۶۸ تومان کاهش یافته است.

بر این اساس، میانگین قیمت هر دلار آمریکا در بازار نیما (ثانویه) که در ۲۱ آذرماه با نرخ سنا یک هزار و ۸۵۷ تومان اختلاف داشته، در ۲۲ دی ماه به یک هزار و ۲۷۹ تومان کاهش یافته است.

بنا به گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، همچنین ارزش معاملات ارزی در یک ماهه منتهی به ۲۲ دی ماه ۱۳۹۸ نیز حکایت از فروش ۱.۳ میلیارد یورو ارز در سامانه نیما دارد.

از این رقم معادل ۱.۲ میلیارد یورو ارز برای واردات از طریق سامانه نیما خریداری شده است.

با این حال بررسی آمار ارزش معاملات ارزی در بازار نیما حکایت از آن دارد که از اول فروردین ۱۳۹۸ تا پایان روز ۲۲ دی ماه، معادل ۱۳.۳ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما به فروش رفته است. همچنین در این مدت نیز معادل ۱۱ میلیارد یورو در این سامانه برای واردات خریداری شده است. بنابراین مازاد ارز موجود در سامانه نیما، حدود ۲.۳ میلیارد یورو برآورد می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *