دبیر قرارگاه جهش تولید گفت: با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، تکمیل طرح‌های نیمه تمام، فعال سازی ظرفیت‌ها و افزایش تولید در واحد‌های صنعتی در واحد‌های مختلف برای کاهش ۱۰ میلیارد دلار واردات برنامه ریزی شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدمهدی نیازی دبیر قرارگاه جهش تولید وزارت صمت گفت: وزارت صمت در مدیریت جدید ۴ رویکرد را دنبال می‌کند.
چهار رویکرد جهش تولید و تعمیق ساخت داخل، تکمیل طرح‌های نیمه تمام و سرمایه گذاری، مدیریت واردات و توسعه صادرات، تنظیم بازار در وزارت صمت طراحی و برنامه ریزی شد. سه مورد در راستای جهش تولید برنامه ریزی شده و برنامه‌های وزارتخانه نیز بر همین مبنا برای تحقق جهش تولید است.

نیازی افزود: یکی از نهاد‌هایی که با رویکرد رفع موانع تولید شروع به فعالیت کرد قرارگاه جهش تولید است که در دوره جدید ۱۰ جلسه با حضور آقای مدرس خیابانی در این قرار گاه برگزار شده است و بانک مرکزی و گمرک نیز در جلسات حضور دارد و موانع تولید در حوزه بانکی و مالیات با توجه به قانونی که در مجلس تصویب شده است و آیین نامه آن در سال گذشته ابلاغ شد، بررسی می‌شود.

دبیر قرارگاه جهش تولید گفت: هدف میان مدت سه ساله برای تعمیق ساخت داخل برنامه ریزی شده که در همین راستا ۱۰ میلیارد دلار کاهش واردات برنامه ریزی شده که با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، تکمیل طرح‌های نیمه تمام، فعال سازی ظرفیت‌ها و افزایش تولید در واحد‌های صنعتی در واحد‌های مختلف برای کاهش ۱۰ میلیارد دلار واردات برنامه ریزی شده است.

سیدمهدی نیازی افزود: امسال میزان هدف گذاری برای کاهش واردات نسبت به سال‌های گذشته بالاتر و نسبت به سال جهش تولید در نظر گرفته شده است که بر اساس ضوابط و مقرارات وزارت صمت مدیریت واردات برای کالا‌های ساخت داخل اتفاق افتاده است همچنین مدیریت کالا‌های غیر ضرور را نیز در برنامه داریم.
او افزود: تامین مواد اولیه، تامین ارز مورد نیاز محور اساسی قرارگاه جهش تولید و سیاست‌های لازم در این زمینه اتخاذ شده است. همچنین ۲۳۰۰ تعرفه وارداتی کاهش یافته و واردات ممنوع اعلام شده است. ۴۰ میلیارد دلاری که واردات داشتیم بیشتر مواد اولیه بوده است.

دبیر قرارگاه جهش تولید وزارت صمت گفت: اقداماتی که در وزارت صمت در مقابله با بیماری کرونا انجام شده کار تاریخی در سطح کشور بوده است. در تامین ملزومات حوزه مقابله با کرونا به صورت جدی ورود کرده ایم.

او افزود: در تولید کالای منتخب اغلب تولیدات در ۴ ماه اول سال رشد داشته است. در تولید خودرو که سال قبل با مشکل مواجه بودیم ۴۰ درصد افزایش تولید داشته ایم. در حوزه لوازم خانگی، فولاد، محصولات پتروشیمی نیز افزایش تولید داشتیم این درشرایطی است که در سایر کشور‌ها با توجه به شرایط کرونا کاهش تولید داشته اند.

نیازی گفت: با توجه به شرایط سخت امسال تصمیمات متناسب با جنگ اقتصادی گرفته می‌شود. کشور باید متناسب با شرایط سازماندهی شود و قوانین و مقرراتی که مانع جهش تولید است برطرف شود. اولویت امسال بر اساس تامین کالای اساسی و تامین ارز و مواد اولیه است. در تامین مواد اولیه که بیشتر در حوزه پتروشیمی و فولاد است مقدمات فراهم می‌باشد و در پتروشیمی نیز اصلاح ساختار صورت گرفته است.

نیازی گفت: امسال تکمیل طرح‌های نیمه تمام نیز در دستور کار است که با تکمیل ۲۰۰ طرح کلان ملی ۴۱ هزار شغل ایجاد خواهد شد که با جذب ۱۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش تولید و تکمیل طرح‌ها ۴۱ هزار شغل ایجاد خواهد شد.

رحیم زارع نماینده مجلس هم گفت: برای تحقق شعار سال “جهش تولید” هنوز در مرحله تحقیق و پژوهشیم. پس از ۴۰ سال حمایت از خودرو سازی، (این شرکت) باید با کمک بازار سرمایه نجات یابد. اصلاح ساختار بودجه، نظام مالیاتی، بهبود معیشت مردم و توزیع عادلانه یارانه ها، جهش تولید و اشتغال و راهبرد تجارت خارجی ۵ محوری است که برای مجلس در راستای اصل ۴۴ تعریف شده است.

او افزود: با استفاده از قانون حداکثری توان تولید داخل می‌توانیم واردات را مدیریت کنیم. همچنین منابعی که در بازار سرمایه وارد شده، ۷۵ هزار میلیارد منابع بانکی و تولیدی در حوزه اشتغال بکار گرفته شود.

رئیس مجمع کارآفرینان نیز گفت: دولت در شرایط سخت پیچیده امروز در اقتصاد و تحریم‌ها سعی خود را کرده است، اما در این شرایط و بحران کرونا اقدامات و تصمیم گیری دقیق تری لازم است همچنین نیاز به هماهنگی بیشتر بین بانک مرکزی و وزارت صنایع هستیم.

محمدرضا دیانی گفت: تفاوت قیمت‌ها و کمبود ارز نباید تبدیل به رانت شود بنابراین وقتی شرایط ما بر اساس اقتصاد آزاد نیست دولت باید با برنامه ریزی دقیق مشکلات را برطرف کند. در این شرایط باید زنجیره ارزشی تعریف و استراتژی‌های لازم برای بهره برداری و استفاده از فرصت‌ها بکارگرفته شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *