دستیار وزیر خارجه آمریکا مدعی است یکی از اهداف فروش سلاح به عربستان و امارات، ارسال پیامی خطاب به ایران است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌بی‌اس، قرار است امروز چهارشنبه، «کلارک کوپر» دستیار وزارت خارجه آمریکا در امور نظامی- سیاسی با حضور در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور، از تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر فروش تسلیحات به عربستان سعودی آن هم بدون کسب مجوز از کنگره، دفاع کند.

در بخشی از پاسخ‌های از پیش آماده شده وی که به رؤیت سی‌بی‌اس رسیده است، وی مدعی است: هدف از قراردادهای فروش و همچنین تأییده هایی که نشان‌دهنده ضرورت این اقدام است، رفع نیاز نظامی شرکای آمریکا در مواجهه با تهدید منطقه‌ای برخاسته از جانب ایران است. هدف تقویت رابطه حیاتی دوجانبه از راه تضمین دادن به متحدان و همچنین حفظ برتری راهبردی در مقابل رقبا است.

کوپر در بخشی از اظهارات خود نیز مدعی می‌شود: موضع ما در قبال ایران همچنان بر مبنای ضمانت به ارتقاء توانمندی نظامی شرکا استوار است. البته نه اینکه خواست ما افزایش تنش نظامی باشد بلکه این پیامی بلند و آشکار خطاب به ایران است مبنی بر اینکه آمریکا کنار شرکای منطقه‌ای می‌ایستد. این موارد نشان دهنده عزم آمریکا برای اثبات این مسئله است که ما شریک دلخواه آنها باقی می‌مانیم.

ادعاهای کوپر در حالی مطرح خواهد شد که پیش نویس طرح محدود سازی فروش سلاح به عربستان که از سوی سناتور «تاد یانگ» از حزب جمهوریخواه و سناتور «کریس مورفی» از حزب دموکرات آماده شده و از حمایت هر ۲ حزب برخوردار است اخیراً به سنا ارائه شده است.

گفتنی است دولت ترامپ با اعلام «وضعیت اضطراری» به دلیل تنش با ایران به کمیته‌های کنگره گفته است که ۲۲ معامله فروش سلاح به عربستان، امارات و اردن را عملیاتی می‌کند. با اعلام وضعیت اضطراری، در واقع دولت ترامپ قادر است بدون نیاز به کسب رضایت کنگره طبق قانون «کنترل صادرات تسلیحات»، این سلاح‌ها را به کشورهای موردنظر تحویل دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *